شاخص های تشخیصی سونوگرافی داپلر رنگی واژینال در حاملگی خارج رحمی

پیام:
چکیده:
زمینه
با توجه به نسبت مستقیم تاخیر در تشخیص حاملگی خارج رحم و مرگ و میر ناشی از آن، بررسی حساسیت و ویژگی بالای سونوگرافی داپلر رنگی واژینال به عنوان روش تصویربرداری ارجح در تشخیص سریع تر و صحیح تر ضروری به نظر می رسد لذا این مطالعه به بررسی ارزش تشخیصی سونوگرافی داپلر رنگی واژینال در حاملگی خارج رحمی می پردازد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی، بیماران مشکوک به حاملگی خارج رحمی که تحت جراحی قرار می گرفتند به مطالعه وارد شدند. بیماران توسط سونوگرافی داپلر ترانس واژینال بررسی شدند و تشخیص توسط جراح به عنوان استاندارد تشخیصی طلایی در نظر گرفته شد. شاخص های تست های تشخیصی محاسبه شد و منحنی ROC برای شاخص های کمی رسم شد.
یافته ها
سونوگرافی داپلر در تشخیص حاملگی خارج رحمی دارای حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی به ترتیب برابر 1/97، 3/94، 4/94 و 97 درصد بود. وجود توده در تخمدان دارای حساسیت 100 ولی مثبت کاذب برابر 7/85 درصد بود. حساسیت و ویژگی علامت Leash برابر 6/28 و 100 درصد محاسبه گردید. مقدار تفاوت دو RI بالاتر از 095/0 به نفع حاملگی خارج رحمی بود که در این نقطه حساسیت و ویژگی به ترتیب 60 و 8/82 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
سونوگرافی داپلر ترانس واژینال در تشخیص حاملگی خارج رحمی دارای ارزش تشخیصی مناسبی است. استفاده از شاخص وجود توده در آدنکس با داشتن حساسیت بسیار بالا و سپس بررسی علامت Leash مثبت که دارای ویژگی بالایی است میتواند ترکیب تشخیصی بسیار خوبی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!