بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی زابل در ارتباط با اصول احتیاط همه جانبه

پیام:
چکیده:
مقدمه
شناسایی عوامل موثر بر حفظ سلامت پرسنل بهداشت و درمان در ارتقای اثربخشی سازمان و حتی پیامدهای سازمانی نقش بارزی ایفا می کند. این مطالعه برای تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با اصول احتیاط همه جانبه انجام شد.
روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی بود و از پرسش نامه برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه این پژوهش همه پرستاران بیمارستان های شهر زابل بود. روایی و پایایی پرسش نامه در یک مطالعه پایلوت تایید شد. امتیاز آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه های خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t-test، 2c و Exact fisher با نرم افزار SPSS نسخه 13 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد که میزان آگاهی 1/39 درصد پرستاران مورد پژوهش متوسط و 9/60 درصد خوب بود. نگرش 4/10 درصد پرستاران متوسط و 6/89 درصد نگرش خوبی نسبت به اصول احتیاط همه جانبه داشتند. در مورد عملکرد 9/13 پرستاران عملکرد ضعیف، 7/68 درصد عملکرد متوسط و فقط 4/17 درصد از پرستاران عملکرد مطلوب داشتند. ارتباط معنی داری بین سن، جنس و سابقه کاری با میزان نگرش، آگاهی و عملکرد در رابطه با اصول احتیاط همه جانبه یافت نگردید، اما ارتباط معنی داری بین میزان عملکرد و بیمارستان های محل خدمت وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
با وجود آگاهی و نگرش خوب پرسنل در مورد اصول احتیاط همه جانبه، وضعیت عملکرد آن ها ضعیف بود. بنابراین ضرورت توجه جدی مسوولان در برگزاری کلاس های ضمن خدمت و دوره های بازآموزی احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!