بررسی تغییر مورفولوژی بستر رودخانه پیش و پس از احداث سد با استفاده از HEC RAS و GIS (مطالعه‎ی موردی: منطقه‎ی پایین‎دست سد ستارخان اهر)

پیام:
چکیده:
رودخانه ها از منابع عمده‎ی تامین آب شیرین در جهان به‎شمار می‎روند. کاهش منابع آب و کمبود آب شیرین در جهان، لزوم مطالعه و بررسی تغییرات ایجادشده در ویژگی های آن را آشکار می‎کند. هدف از این بررسی، مطالعه‎ی تغییرات ایجاد شده در مورفولوژی بستر رودخانه و جابه‎جایی شکل گرفته در مسیر رودخانه و نیز، بررسی مقاطع عرضی رودخانه و عوامل موثر در ایجاد تغییرات رخ داده‎ای همچون دبی و رسوب و... به‎دلیل احداث سد است. در بررسی تغییرات بستر رودخانه، به‎دلیل احداث سد، از دو سری داده های زمانی برای پیش و پس از احداث سد استفاده شده است که شامل دبی و رسوب می‎شوند. داده های دبی و رسوب روزانه از ایستگاه های هیدرومتری اشدلق و تازه‎کند به‎دست آمد و مقادیر رسوب سالانه، بر اساس مدل رگرسیون خطی به‎روش کمترین مربعات محاسبه شد. همچنین مقاطع عرضی رودخانه با استفاده از نقاط کنترلی موجود در آمارهای ایستگاه های هیدرومتری مورد نظر، به‎کمک نرم‎افزار HEC RAS ترسیم و با بررسی داده های محاسبه شده، میزان این تغییرات مشخص شد. جابه‎جایی مسیر رودخانه در محیط نرم‎افزار ARC MAP و از طریق تصاویر ماهواره (2006) SPOT، عکس‎های هوایی 1:40000 سال 1374 و نقشه های توپوگرافی 1:25000 سازمان نقشه‎برداری بررسی و نتایج به‎صورت نقشه ارائه شد. نتایج حاکی از کاهش میزان رسوب حمل شده پس از احداث سد، کاهش میزان دبی و ثبات تقریبی آن که به‎دلیل هدایت جریان آب به داخل شبکه های آبرسانی برای کشاورزی و مصارف آشامیدنی بوده پایداری تقریبی بستر رودخانه، به‎دلیل جلوگیری از جریان یافتن سیلاب‎های بزرگ توسط سد و نیز، جریان یافتن دبی تقریبی ثابت طی سال‎ها است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1130349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!