تبیین احساسات روان شناختی بیماران مبتلا به نازایی: یک پژوهش کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
به نظر می رسد تصور بر این است که استرس که به صورت اضطراب یا افسردگی تظاهر پیدا می کند، در زنانی که دچار ناباروری می شوند افزایش می یابد. ارتباط بین استرس و ناباروری ارتباطی پیچیده است و ممکن است سیکل معیوبی را به وجود آورد. این مطالعه به منظور تعیین درک احساسات روانی آنان نسبت به حمایت روانشناختی به روش کیفی انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه با طراحی رویکرد کیفی بر روی 28 نفر از زنان با سابقه نازایی در یک طیف گسترده و با انتخاب نمونه ها به صورت هدفمند انجام شد. احساسات درونی و درک زنان از حمایت روان شناختی از طریق مصاحبه های عمیق نیمه سازمان یافته(فردی) بررسی گردید. جمع آوری داده ها در فاصله ماه های فروردین و اردیبهشت سال1390 انجام و آنقدر ادامه یافت تا اشباع داده ها حاصل گردید. کلیه مصاحبه ها ضبط و کلمه به کلمه تایپ گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل درون مایه بررسی گردید.
یافته های پژوهش: پس از طبقه بندی و کدبندی داده ها از مجموع مضمون های یافت شده چهار طبقه اصلی در تبیین احساسات روان شناختی بیماران شامل تجربیات روان شناختی، برخورد پزشکان و تیم درمان، واکنش خانواده زوجین و عکس العمل دوستان و اطرافیان بود، استخراج شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ناباروری می تواند سراسر زندگی زوج نابارور را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به حضور احساسات منفی روانشناختی در زنان مبتلا به نازایی و مشکلات مالی، حضور روان شناسان و توجه کافی پزشکان و ماماها به مشکلات افسردگی و اضطراب بیماران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1131353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!