بررسی اثر مهاری عصاره آبی گیاه پیاز تابستانه بر روی کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه

کاندیدیازیس یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های قارچی فرصت طلب در انسان است. در واقع مهم ترین بیماری قارچی در زنان واژینیت کاندیدایی می باشد. از زمان های گذشته تا کنون به طور سنتی از گیاه پیاز تابستانه به صورت وسیع در مناطقی از استان ایلام برای درمان انواع مختلف عفونت ها استفاده شده است. هدف از این مطالعه تعیین اثر مهاری عصاره آبی گیاه پیاز تابستانه بر روی کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی می باشد.

مواد و روش ها

ساقه گیاه پیاز تابستانه پس از جمع آوری در محیطی گرم، خشک و کم رطوبت به دور از نور مستقیم و در سایه خشک شد. عصاره آبی گیاه با روش استاندرد عصاره گیری انجام شد و پس از جمع آوری نمونه ها از کلینیک های زنان و زایمان به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد در آنکوباتور قرار داده شدند و تاثیر عصاره به روش دیسک دیفیوژن و انتشار در آگار با تعبیه چاهک 3 بار مورد آزمایش قرار گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج حاصل از انجام آزمایش های متعدد غلظت های مختلف عصاره آبی گیاه برروی نمونه های بالینی و نمونه استاندارد قارچ حاکی از این است که غلظت های mg/ml 5،10،20،40 دارای اثر بسیار اندک برروی کاندیداآلبیکنس بوده اما در غلظت mg/ml 80 قطر هاله عدم رشد نسبت به غلظت های پایین تر بیشتر بوده است.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به این که ساپونین در ساختار گیاه پیازه تابستانه وجود دارد انتظار می رفت که دارای اثر مهاری قابل توجهی بر روی عوامل قارچ باشد بنا بر این حتما در عصاره آبی این گیاه میزان کمتری از این ماده ضد قارچی موجود می باشد نتیجه گیری می شود از عصاره الکی و فنولی جهت عصاره گیری این گیاه استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1131367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!