شناسایی ژن F ویروس بیماری نیوکاسل جدا شده از اپیدمی های اخیر بیماری در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه

بیماری نیوکاسل عفونتی فوق العاده مسری در بسیاری از گونه های طیور می باشد. ویروس بیماری نیوکاسل متعلق به خانواده پارامایکسوویریده و جنس رابولوویریده است. از پوشش این ویروس دو نوع زائده سطحی(خار) خارج شده است که یکی از آن ها گلیکوپروتئین امتزاجی(F) است و مسئول امتزاج سلولی، همولیز و نفوذ ویروس است. شکست پذیری مولکول FO با خاصیت بیماری زایی ویروس ها در درون طیور ارتباط مستقیم دارد. هدف از این مطالعه شناسایی ژن F ویروس بیماری نیوکاسل و تعیین توالی های نوکلئوتیدی و آمینواسیدی سویه های جدا شده از اپیدمی های اخیر بیماری در ایران است.

مواد و روش ها

ویروس ها(شش سویه) پاساژ داده شد و RNA آن ها استخراج گردید. سپس cDNA با استفاده از روش RT- PCR تهیه و تکثیر ژنوم ویروس انجام گردید. ایزوله ها از طریق الکتروفورز و مشاهده باندها توسطUV شناسایی شدند. بر روی نمونه ها واکنش هضم آنزیمی توسط آنزیم Pst I آنجام گردید. برای تایید نتایج تعدادی از نمونه ها برای تعیین ترادف(سکوئینسینگ) ارسال گردید.
یافته های پژوهش: کلیه نمونه ها باند 935 bp نشان دادند که پس از هضم آنزیمی با PstI دو باند bp720 و bp 180 به دست آمد. آنالیز نوکلئوتیدی تفاوت قابل نوحهی در توالی اسیدآمینه را نشان نداد و هیچ تغییر اسیدآمینه ای در جایگاه شکست پروتئین F مشاهده نشد.

بحث و نتیجه گیری

عدم وجود هیچ گونه جهش نقطه در جایگاه شکست پروتئینF، نشان دهنده اهمیت حفظ شدگی شدید ناحیه جایگاه شکست در بین سویه های مختلف مورد مطالعه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1131394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!