توسعه میادین مشترک مرزی و میادین مشترک با محدوده شهری، جزایر و خطوط ساحلی با استفاده از رو شها و فنآوری های نوین حفاری با نگرش پدافند غیرعامل

چکیده:
از مهمترین ملزومات پایداری طرحها و برنامه های توسعهای کلان هر کشور، رعایت اصول امنیتی است. یکی از راه های برقراری امنیت زیرساختهای حیاتی و حساس هر کشور جهت توسعه پایدار، پدافند غیرعامل است. پدافند غیرعامل تنها محدود به امنیت اطلاعات و حفظ سامانه های ارتباطی نشده و شامل زیرساختهای حیاتی و صنعتی که پشتوانه اقتصاد کشور است نیز می باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر حوزه صنعت نفت و گاز یکی از ارکان اصلی اقتصادی و در برگیرنده عمدهترین مراکز صنعتی و تامین کننده عمده انرژی کشور است از مهمترین حوزه های پدافند غیرعامل به شمار میآید. همجواری برخی از شهرها، مراکز صنعتی و مناطق سوقالجیشی با میادین نفت و گاز به دلیل توسعه شهرنشینی و ازدیاد جمعیت، حفاری در جزایر با وسعت کم و در خطوط ساحلی2 و همچنین اولویت توسعه میادین مشترک مرزی ایجاب میکند تا با اتخاذ راهکاری مناسب در قالب تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل همراه با راهکار استقرار نظام جامع مدیریت بحران، اقدامات پیشگیرانه جهت به حداقل رساندن آسیبها و خسارات احتمالی با انجام برخی اقدامات صورت گیرد. از جمله این اقدامات می توان به احداث چاه های خوشهای با حوضچه عمیق3، تامین دستگاه های حفاری با قابلیت حفر چاه های خوشهای4، استفاده از فنآوری حفاری دستیابی به اهداف از راه دور (ERD)5 با سیستم دورانی هدایت شونده (RSS)6 برای حفر چاه های جدید جهت توسعه میادین در فواصلی مناسب از مناطق مسکونی شهری و مرزی و مناطق مشخصی از جزایر و خطوط ساحلی اشاره کرد. با به کارگیری این اقدامات می توان از یک سو احتمال وقوع خطرات و از سوی دیگر هزینه های تمام شده توسعه میادین را به شدت کاهش داد. رعایت اصول پدافند غیرعامل (احداث چاه های خوشهای با حوضچه عمیق) در این مناطق و استفاده همزمان از دستگاه های حفاری با قابلیت حفر چاه های خوشهای و بهکارگیری فنآوری حفاری به روش ERD از طریق سیستم RSS باعث ایمنسازی چاه ها در مناطق شهری، مرزی، جزایر کوچک و خطوط ساحلی می شود. ضمن اینکه این اقدام باعث کاهش چشمگیر مشکلات زیستمحیطی و هم چنین کاهش هزینه های سیالات حفاری، کاهش هزینه های توسعه میادین، کاهش هزینه های ساخت حوضچه چاه، کاهش زمان و هزینه جابجایی، کاهش آسیب دیدگی دستگاه های حفاری حین جابجایی و به ویژه ورود فنآوری نو به کشور خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1131963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!