تحلیل اطلاعات ثبت شده زنان مبتلا به سرطان تخمدان و میزان بقای آنان در استان فارس

پیام:
چکیده:
مقدمه

سرطان تخمدان ششمین سرطان شایع دنیا و هفتمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان می باشد. این پژوهش با هدف بررسی تحلیل عوامل مرتبط با احتمال بقای سرطان تخمدان در زنان استان فارس انجام شد.

روش کار

در یک طرح تحلیل بقا اطلاعات ثبت شده در مرکز ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مربوط به 201 زن مبتلا به سرطان تخمدان از نیمه سال 80 تا ابتدای سال 88 مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای مورد مطالعه شامل، محل سکونت، تاهل، شغل، مذهب، سن، میزان تحصیلات، متاستاز به دیگر نقاط بدن، سن اولین قاعدگی، سن یائسگی، سن اولین حاملگی، سابقه سقط، مرده زایی، شیردهی، مصرف سیگار و شاخص توده بدنی بودند.

نتایج

از مجموع 201 زن مورد مطالعه 22 نفر در فاصله زمانی مطالعه از بین رفتند که متوسط میزان بقا 14/86 ماه با انحراف معیار 86/1 ماه به دست آمد. 101 نفر ساکن شهر شیراز و 100 نفر مربوط به سایر شهرستانها و روستاهای استان بودند. متغیرهای تاهل، سن اولین قاعدگی، سابقه شیردهی، سقط، متاستاز و حاملگی با شانس مرگ ارتباط داشتند. ولی در تحلیل چندگانه تنها متغیرهای سن اولین قاعدگی، متاستاز به سایر نقاط دور و نزدیک و سابقه سقط با شانس مرگ ارتباط داشتند. همچنین افزایش مختصری در احتمال تجمعی بقای یک، دو و سه ساله به طور خام و تطبیق شده دیده شد.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج پژوهش فوق نشان داد که احتمال بقای تجمعی در بیماران استان فارس در سطح بالاتری نسبت به سایر نقاط می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p1134631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!