بررسی ضرورت های مشاهده شده جهت آغاز فعالیت های بسترسازی مدیریت آبیاری مشارکت مدارانه در شبکه آبشار رودخانه زاینده رود

پیام:
چکیده:
واگذاری مدیریت آبیاری به مصرف کنندگان آب یک حرکت جهانی است که در روند تکوین آن نقش دولت ها در امر بهره برداری و نگهداری شبکه ها کاهش یافته و در عوض تشکلهای محلی مصرفکنندگان آب اختیار مدیریت بهره برداری و نگهداری شبکه را در دست میگیرند.
تحقیق حاضر در محدوده ی شبکه آبیاری سمت راست آبشار شهرستان اصفهان انجام گرفته و هدف از آن پاسخ یافتن برای چند پرسش زیراست: آیا کشاورزان تمایلی برای وارد شدن به عرصه ی مدیریت شبکه از خود نشان می دهند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این پرسش باید دانست که در مورد شبکه ی آبشار آیا انتقال مدیریت آبیاری مفیدتر خواهد بود یا مدیریت آبیاری مشارکت مدارانه و از چه مرحله ای می بایست آغاز نمود؟
به منظور پاسخ دادن به پرسش های فوق، تمایل به مشارکت کشاورزان مورد ارزیابی قرار گرفته است. اطلاعات مورد نیاز جهت انجام تحقیق از روش توصیفی پیمایشی و به کمک ابزار پرسشنامه گردآوری گردید.
نتایج حاکی از آن است که پتانسیل مشارکت و همکاری در کشاورزان به منظور دخالت در امور شبکه به طور کلی در حد متوسط قرار دارد. در رتبه بندی سوالات پرسشنامه، بالاترین سطح تمایل به همکاری در بین گویه های (سوالات) پرسشنامه مربوط به احساس مسئولیت زارع در خصوص تامین هزینه های نگهداری از کانال و دریچه های آبگیر و همچنین تمایل کشاورز به برداشت آب به میزان لازم و قانع بودن به مقدار حقابه اش می باشد. این موارد علاوه بر اشاره داشتن به پیدایش نوعی نگرش و احساس نیاز به مشارکت و همکاری در بینش کشاورزان می تواند به عنوان ایجاد نقاط مشترکی در انگیزه های زارعین با برنامه های رهیافت مطرح گردد. همچنین به عنوان شروعی مناسب، قابل توجه، تقویت و برنامه ریزی می باشد تا نیل به اهداف عالی رهیافت را در آینده امکان پذیر سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1135005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!