اثر طول مدت اسکلروز متعدد و میزان ناتوانی گسترده بر P300

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسکلروز متعدد با ویژگی های سه گانه التهاب، میلین زدایی، و اسکارگذاری مشخص می شود. سیر این بیماری ممکن است به صورت عود کننده بهبودیابنده و یا پیش رونده باشد. اختلالات شناختی در افراد مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد نسبتا شایع است و هر چه از طول مدت بیماری می گذرد میزان اختلال بیشتر می شود. برای آگاهی از اختلالات شناختی، پتانسیل های وابسته به رخداد ابزار مناسبی هستند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر طول مدت بیماری و مقیاس حالت ناتوانی گسترده بر دامنه و زمان نهفتگی پتانسیل وابسته به رخداد P300 شنوایی در افراد مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد می پردازد.
روش بررسی
در این پژوهش مقطعی و غیرمداخله ای، P300 شنوایی به روش تحریک متفاوت با استفاده از دو محرک تن برست 1000 هرتز و 2000 هرتز روی 21 فرد مبتلا به اسکلروز متعدد با میانگین سنی 8/27 سال و انحراف معیار 1/7 سال در محدوده سنی 50-18 سال انجام شد. افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.
یافته ها
بین زمان نهفتگی موج P300 با طول مدت بیماری و مقیاس حالت ناتوانی گسترده همبستگی وجود داشت(p<0/05). نتایج نشان دهنده میزان بالای همبستگی زمان نهفتگی موج P300 در هر دو جایگاه الکترودی بود(r>0/50) اما بین دامنه موج P300 با طول مدت بیماری و میان گین مقیاس حالت ناتوانی گسترده همبستگی وجود نداشت(p>0/05).
نتیجه گیری
ارتباط معنی دار بین زمان نهفتگی P300 و ناتوانی فیزیکی بیمار می تواند حاکی از آن باشد که تغییراتی که در اسکلروز متعدد اتفاق می افتد ناشی از تغییر در سیستم عصبی مرکزی است. همچنین بین طول مدت بیماری با اختلالات شناختی ارتباط وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1136110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!