بررسی ارتباط عزت نفس با افسردگی در دانشجویان پرستاری یکی از دانشگاه های علوم پزشکی منتخب تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانشجویان رشته های علوم پزشکی به ویژه دانشجویان دانشگاه های نظامی جزو گروه های پرخطر از نظر ابتلا به اختلالات روانی محسوب می شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط عزت نفس با افسردگی و مشخصات جمعیت شناختی دانشجویان پرستاری یکی از دانشگاه های علوم پزشکی منتخب انجام شده است.
روش
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 130 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی منتخب در دسترس، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل: پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی پژوهشگر ساخته، پرسشنامه 21 سوالی افسردگی بک و پرسشنامه 58 سوالی عزت نفس کوپراسمیت بود. داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS v.18 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (کای دو) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که 3/24% از دانشجویان دارای افسردگی متوسط تا شدید بودند. همچنین 1/56% دارای عزت نفس پایین بودند. آزمون آماری کای دو نشان داد که بین افسردگی و عزت نفس واحدهای مورد بررسی ارتباط معناداری وجود داشت (05/0p<). به طوری که دانشجویان با عزت نفس بالا کمتر علایم افسردگی را نشان می دهند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای افسردگی در دانشجویان و احتمال تشدید این مشکل در دوران مسوولیت پذیری از یک سو و وجود ارتباط معنادار بین عزت نفس و افسردگی از سوی دیگر، ضروری است که ضمن انجام غربالگری در دانشجویان و مطالعات وسیع تر در سطح دانشجویی جهت افزایش سلامت روان دانشجویان و کاهش افسردگی از روش های تقویت عزت نفس بهره برد
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!