تعیین بهترین غلظت کمپوست چای به عنوان یک روش بالقوه برای به حداکثر رساندن رشد دو گونه ی درمنه کوهی و شوربیابانی در مناطق خشک

چکیده:
اطلاعات در مورد تاثیر کاربرد کمپوست چای بر گونه های مناطق خشک بسیار کم است. در این نواحی کمبود آب یکی از عوامل اصلی محیطی است که به طور مضری رشد و تولید گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهد. فرآیند کمپوست دهی که از ضایعات کشاورزی تهیه می شود، می تواند موجب مقاومت گیاهان به خشکی شود. کمپوست همچنین، از طریق بهبود ساختمان خاک، تغذیه گیاه و افزایش ظرفیت نگهداری خاک، رشد گیاه را افزایش می دهد. به منظور بررسی اثر غلظت های متفاوت کمپوست چای (در پنج سطح: 0، 10، 20، 30 و 40 متر مکعب در هکتار) در کشت دو گونه گیاه منطقه خشک (درمنه کوهی Artemisia aucheri و شور بیابانی Salsola tomentosa)، یک مطالعه مزرعه ای در سال های 1388 و 1389 در مرکز تحقیقات تم شولی (شهرستان نیریز) طراحی و اجرا گردید. این پژوهش به صورت یک آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی به 10 تیمار و 3 تکرار انجام شد. نتایج این آزمایش نشان داد که کاربرد کمپوست تا غلظت 40 متر مکعب در هکتار موجب افزایش ارتفاع گیاه (1/25%)، قطر تاج پوشش (5/10%)، وزن تر و خشک گیاه (به ترتیب 0/7% و 9/5%) نسبت به تیمار شاهد (بدون کاربرد کمپوست) گردید. همچنین چگالی ظاهری، هدایت الکتریکی و محتوای کربن آلی خاک با کاربرد کمپوست در کرت های هر دو گونه افزایش یافت. در برخی موارد (مانند قطر تاج پوشش، وزن تر و خشک) غلظت بالای کمپوست تاثیر منفی داشت؛ که ممکن بود به دلیل ایجاد پتانسیل اسمزی منفی تر باشد. عکس العمل گونه شور بیابانی به کاربرد کمپوست در مقایسه با گونه درمنه کوهی بیشتر بود. در مجموع، نتایج این آزمایش نشان داد که غلظت 30 مترمکعب در هکتار توانست بهترین غلظت برای افزایش رشد هر دو گونه شور بیابانی و درمنه کوهی در شرایط خشک بیابانی باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1137578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!