بررسی میزان فراوانی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های اسینتوباکتر جدا شده از بیمارستان الزهرای (س) اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسینتوباکترها پاتوژن های فرصت طلبی می باشند که به فراوانی در محیط یافت می شوند. توانایی منحصر بفرد آن ها در بقای طولانی مدت در محیط بیمارستان، شانس ابتلای بیماران به عفونت های ناشی از این باکتری را افزایش می دهد. بنابراین، شناسایی منابع احتمالی و مخازن آن ها در شناسایی منابع بالقوه ی عفونت در شیوع های ناگهانی کمک کننده می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های محیطی اسینتوباکتر جدا شده از بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بود.
روش ها
در یک دوره ی سه ماهه، با استفاده از روش سواب، 40 نمونه از قسمت های مختلف بخش های ICU (Intensive care unit) و جراحی بیمارستان الزهرای (س) شهر اصفهان گرفته شد و از نظر وجود اسینتوباکتر مورد بررسی قرار گرفت. پس از جداسازی اعضای جنس اسینتوباکتر از طریق تست های بیوشیمیایی متنوع، الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های محیطی بر اساس استانداردهای سال 2011 CLSI (Clinical and Laboratory Standards Institute) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 202 ایزوله ی به دست آمده، 109 ایزوله ی (96/53 درصد) کوکسی و باسیل Gram مثبت و 93 ایزوله ی (03/46 درصد) Gram منفی جداسازی گردید که 21 ایزوله (39/10 درصد) مربوط به جنس اسینتوباکتر بود. تست حساسیت آنتی بیوتیکی مشخص نمود که تمامی 21 ایزوله MDR (Multidrug resistant) بود؛ 18 ایزوله نیز (71/85 درصد) XDR (Extensively drug resistant) تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
با توجه به افزایش روزافزون عفونت های بیمارستانی ناشی از سویه های مقاوم اعضای جنس اسینتوباکتر و انتشار آن در محیط بیمارستان، به کار گیری اقدامات کنترل عفونت، جهت رفع منابع بالقوه ی عفونت و پیش گیری از ایجاد آن، بسیار ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1139166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!