مروری بر ارتباط بین درد، ترس از درد و ثبات پوسچر در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمردرد از شایع ترین بیماری ها در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت است که 70 تا 80 درصد بالغین در زندگی خود به آن مبتلا می شوند. مطالعات نشان داده است که عوامل روحی- روانی به ویژه ترس از درد در تعیین بیمارانی که درد آن ها مزمن می شود و یا درمان آن ها موفقیت آمیز نیست، نقش مهمی دارند. هدف این مطالعه توصیفی، مروری بر مطالعاتی است که ارتباط بین درد و ترس از درد را با ثبات پوسچرال در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی (Chronic nonspecific low back pain یا CLBP) بررسی نموده اند.
مواد و روش ها
در مطالعه مروری- توصیفی حاضر، با استفاده از کلید واژه های «کمردرد، کمردرد مزمن، ترس از درد، پوسچر، ثبات، کنترل حرکتی، مرکز ثقل (Center of pressure) و صفحه نیرو» پایگاه های اطلاعاتی PubMed و Medline را جستجو نمودیم. شاخص های ورود شامل: مقالات مرتبط با ترس از درد و ثبات پوسچرال در بیمارن بالغ مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی، به زبان انگلیسی تا سال 2011 در غالب مطالعات مقطعی و کوهورت بود.
یافته ها
عوامل روحی- روانی از جمله ترس از درد، در مزمن شدن کمردرد تاثیر دارند. از نظر ارتباط درد با ثبات پوسچرال نتایج متفاوت بود. تنها یک مطالعه ارتباط ترس از درد و ثبات پوسچرال را بررسی کرده بود که در آن ارتباط معنی داری بین این دو پارامتر یافت نشده بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تفاوت نتایج مطالعات مختلف ناشی از تفاوت در روش جمع آوری داده ها باشد. مطالعات بیشتر و دقیق تری برای بررسی ارتباط ترس از درد و ثبات پوسچرال نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1140963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!