آموزش معیارهای اخلاق پژوهش: ضرورتی انکارناپذیر در برنامه های درسی آموزش عالی

پیام:
چکیده:
زمینه
با توجه به اهمیت رعایت اصول اخلاق پژوهشی در روند تحقیق و لزوم آموزش آن در برنامه های درسی، مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان دکتری نسبت به رعایت اصول اخلاق پژوهش با تاکید بر اهمیت آموزش اخلاقیات پژوهشی صورت پذیرفته است.
روش کار
مطالعه حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه شامل کلیه دانشجویان دکتری دانشگاه فردوسی مشهد است که در سال تحصیلی 89-90 در دانشکده های مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. 186 دانشجو از گروه های مختلف، طبق فرمول حجم نمونه و به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه اخلاق پژوهشی سیلور را تکمیل نمودند.
یافته ها
1. دانشجویان مورد بررسی به جز در مولفه تحلیل داده ها، در نمره کلی اخلاق در پژوهش و سایر مولفه های آن به حد مطلوبی دست یافته اند. 2. دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر در سطح مطلوب تری از اخلاق در پژوهش قرار دارند.3. بین سه گروه علوم انسانی، تجربی و مهندسی تفاوت معناداری بین میانگین نمره اخلاق پژوهش وجود ندارد. 4. بین میزان اخلاق پژوهشی دانشجویانی که آموزش اخلاق پژوهش را کسب کرده اند با گروهی که این آموزش ها را کسب نکرده اند، تفاوت معناداری وجود دارد. 5. بین نوع آموزش، در میزان اخلاق پژوهشی تفاوت معناداری وجود ندارد. 6. بین میانگین نمره اخلاق در پژوهش دانشجویان علاقه مند به فعالیت های پژوهشی و دانشجویان غیر علاقه مند تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
با عنایت به یافته های فوق، توجه به آموزش اصول اخلاقی در روند تحقیق به عنوان بعد مغفول فعالیت های پژوهشی در برنامه های درسی آموزش عالی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!