تاثیرانواع فاکتورهای متابولیک مادر برروی رشد جنین در خانم های مبتلا به دیابت ملیتوس بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رشد جنین در بارداران دیابتی روند پیچیده ای دارد و احتمالا اختلال در متابولیسم پروتئین و چربی نیز همانند اختلال گلوکز در تولد نوزاد ماکروزوم نقش دارد.

هدف

هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین رشد جنین و فاکتورهای مختلف متابولیک مادر در خانم های مبتلا به دیابت ملیتوس بارداری و مقایسه آن باگروه کنترل بود.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت آینده نگر، بر روی 112 خانم باردار مبتلا به دیابت بارداری و 159 خانم باردار سالم در بیمارستان شریعتی در فاصله زمانی اسفند 1389 تا اردیبهشت 1391 انجام شد. به منظور تعیین تغییرات لیپید و لیپوپروتئین ها در بارداری و بررسی تاثیر احتمالی آن ها بر روی رشد جنین سطوح اجزای لیپیدها، گلوکز و انسولین در سرم مادر در سه نوبت در سه ماهه سوم اندازه گیری شد.

نتایج

سطوح گلوکزسرم، توتال کلسترول، کلسترول با دانسیته پایین (LDL-C) و کلسترول با دانسیته بالا (HDL-C) در بین دو گروه تفاوت معنی داری نشان نداد. در حالیکه مقادیر انسولین، اندکس مقاومت به انسولین (HOMA-IR) و سطوح تری گلیسیرید در خانم های مبتلا به دیابت بارداری به خصوص بعد از هفته 32 حاملگی به صوررت معنی داری بالاتر بود (0/001>p). پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده، هیپرتری گلیسیریدمی در مادر به عنوان یک ریسک فاکتور مهم برای تولد نوزاد با وزن بالامحسوب شد و بر اساس آزمون آماری اسپیرمن افزایش سطح تری گلیسیرید با افزایش مقاومت به انسولین و افزایش HOMA-IR همراه بود (0/001>p و 0/312:CI).

نتیجه گیری

بر اساس ارتباط مثبت بین هیپرتری گلیسیریدمی و هیپرانسولینمی این احتمال وجود دارد که افزایش سطح تری گلیسیرید در موارد دیابت بارداری انعکاسی از تغییرات سطح انسولین در سرم مادر باشد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!