بررسی اثر پیش تغذیه ی روغن زیتون بکر بر لیپیدهای مغزی و ادم مغزی در مدل سکته ی مغزی موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف

سکته ی مغزی سومین عامل مرگ و میر در کشورهای صنعتی بعد از بیماری های قلبی- عروقی و سرطان است. علی رغم سدهای دفاعی زیاد، مغز به استرس اکسیداتیو ناشی از ایسکمی و خون رسانی مجدد آسیب پذیر است. به دلیل ارتباط بین مصرف روغن زیتون بکر و پایین بودن مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین اثر مصرف روغن زیتون بکر بر سطح لیپیدهای مغزی و کاهش ادم مغزی در مدل سکته ی مغزی موش طراحی و اجرا شد.

روش بررسی

در این مطالعه ی تجربی، 60 سر موش نر از نژاد ویستار به 5 گروه تقسیم شدند. گروه اول و دوم (کنترل و شم) آب مقطر دریافت نمودند، در حالی که سه گروه تیمار روغن زیتون بکر را به صورت خوراکی از طریق گاواژ به مدت 30 روز دریافت کردند (25/0، 5/0 و 75/0 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن به ترتیب). دو ساعت بعد از آخرین دوز گاواژ شده، هر گروه اصلی به دو زیر گروه MCAO (Middle Cerebral Artery Occlusion) برای اندازه گیری میزان تشکیل ادم مغزی و زیرگروه دست نخورده برای آنالیز لیپیدهای مغزی تقسیم شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست تعقیبی LSD و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

پیش تیمار با روغن زیتون بکر خوراکی باعث افزایش سطح کلسترول و کلسترول استر مغزی در دوزهای 5/0 و 75/0 شد. همچنین روغن زیتون بکر در هر سه دوز باعث افزایش سطح تری گلیسرید مغزی شد. تغذیه با روغن زیتون بکر در دوزهای 5/0 و 75/0 باعث کاهش ادم مغزی در موش ها شد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه روغن زیتون بکر می تواند با ایجاد تغییراتی در پروفایل چربی و کاهش ادم مغزی به عنوان یک گزینه ی ایده آل برای پیش درمان ایسکمی مغزی به شمار آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!