بررسی تاثیرات روزه داری بر هوش هیجانی طلاب حوزه علمیه شهرستان شهرکرد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اصطلاح هوش هیجانی به منظور بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی و توانایی اداره ی مطلوب خلق و خو بکار برده می شود. از آنجا که اثرات مفید روزه داری در ماه رمضان بر ابعاد روانی انسان هر روز بیش از پیش مشخص می شود، هدف از این مطالعه تعیین تاثیرات روزه داری بر میزان هوش هیجانی و مولفه های آن می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر در زمره تحقیقات کوهورت خود کنترلی از نوع آینده نگر است که در ماه رمضان 1389 با شرکت 32 نفر از طلاب مرد روزه دار حوزه علمیه شهرستان شهرکرد و به روش داوطلبانه در دسترس انجام گرفت. مقادیر هوش هیجانی با 15 خرده مقیاس توسط پرسشنامه بار-ان (Bar-On) در 3 مرحله (یک هفته قبل، پایان و یک ماه پس از ماه رمضان) اندازه گیری و با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس سنجش تکرار شده، تحلیل مقایسه های چندگانه انجام گردید.
یافته ها
مطابق نتایج میانگین هوش هیجانی در 3 مرحله متفاوت (001/0>P) و بیشترین مقدار آن در مرحله دوم (پایان ماه رمضان) مشاهده گردید (51/8 ± 59/125). به جز در مورد خرده مقیاس استقلال در سایر مولفه ها، تفاوت معنی داری بین 3 مرحله انجام آزمون وجود داشت (05/0>P) و مولفه های خودشناسی، کنترل تکانش، مسئولیت پذیری و همدلی در مرحله دوم افزایش یافتند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه روزه داری می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان هوش هیجانی در روزه داران باشد ولی با این حال نتیجه گیری دقیق درباره ی رابطه بین روزه داری و هوش هیجانی و شناخت و آگاهی از فرآیندهای زیربنایی تاثیرگذار بر این رابطه مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!