تعیین روایی و پایایی دستگاه ارزیاب ستون فقرات در اندازه گیری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مسائل مهم در حیطه حرکات اصلاحی، اندازه گیری قوس های ستون فقرات به ویژه کیفوز و لوردوز است، یکی از این ابزارها، دستگاه ارزیاب فورمتریک 4 بعدی است که وسیله ای دقیق و بدون خطر اشعه می باشد. هدف از این پژوهش توصیفی، بررسی میزان روایی و پایایی دستگاه ارزیاب ستون فقرات در اندازه گیری ناهنجاری های کیفوز و لوردوز می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش که جامعه آماری آن را کلیه بیماران مراجعه کننده به متخصصان ارتوپد و مغز و اعصاب شهرستان اراک تشکیل می دادند 27 نفر خانم به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ضریب همبستگی درون طبقه ای درون گروهی (Intraclass correlation coefficient=ICC) برای بررسی پایایی درونگرای دستگاه و برای تعیین روایی دستگاه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. تمامی تجزیه و تحلیل های آماری توسط نرم افزار SPSS و در سطح معنی داری 05/0 α= مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که روایی دستگاه ارزیاب در اندازه گیری زوایای کیفوز ICT-ITL، VP–ITL، VP– T12 در مقایسه با رادیوگرافی به ترتیب همبستگی ای برابر با 712/0، 771/0 و 745/0 (05/0>P) و پایایی درونگرای بدست آمده (ICC) برابر با 966/0، 947/0 و 887/0 (001/0>P) بوده است. همچنین بررسی روایی دستگاه ارزیاب در اندازه گیری زوایای لوردوز ITL-ILS، ITL-DM، T12-DM در مقایسه با رادیوگرافی، میزان همبستگی به ترتیب 713/0، 734/0 و 458/0 (05/0>P) و پایایی درونگرای دستگاه (ICC)، 923/0، 884/0، 896/0 (001/0>P) بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، دستگاه فورمتریک در اندازه گیری عارضه های کیفوز و لوردوز، روایی و پایایی درونگرای خوبی دارد، از این رو می توان گفت دستگاه ارزیاب برای اندازه گیری این ناهنجاری ها، ابزاری روا و پایا است و جایگزینی مناسب برای رادیوگرافی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!