نگاه یک فیلسوف و یک عارف به مساله خودکشی: فلوطین و ابن عربی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مطالعه و تامل در مقاله عالمانه جناب آقای دکتر محقق داماد که نظر فقیه و قانون گذار را بر مساله ای بنام خودکشی منعکس می نمود[i]، انگیزه ای شد تا نگاه یک فیلسوف و یک عارف را هم به این مساله بشری[ii] مورد توجه قرار دهیم. برای این منظور از میان فیلسوفان، فلوطین (Plotin) و از میان عارفان، ابن عربی را برگزیدیم. البته در این مقال، مجالی برای یک مطالعه تطبیقی نداریم و فقط به اختصار به بیان نظر هر یک می پردازیم.
[ii] آلبر کامو (Albert Camus) (1960 م. 1913 م.) نویسنده نامی فرانسه، کتاب «افسانه سیزیف» (Le mythe de Sisyphe) را با این جمله شگفت آور آغاز می کند: «تنها یک مساله واقعا جدی وجود دارد و آن خودکشی است». البته وی برای توضیح این مطلب بی درنگ می افزاید: «پاسخ به این پرسش که آیا زندگی ارزش زیستن دارد یا نه؟ پاسخ به یک مساله اساسی فلسفه است».
ملاحظه می کنیم که وی مساله ای به نام خودکشی را که بیشتر یک امر روانی و یا اجتماعی در میان انسان ها می باشد، به صورت یک مساله فلسفی مطرح نموده است. در واقع کامو مساله خودکشی را با مساله ای بنام «بیهودگی و عبث» (Absurde) مربوط نموده است. به عبارت دیگر، در نظر او اگر زندگی بیهوده است، ارزش زیستن هم ندارد. بدیهی است که فیلسوفان الهی و به طریق اولی عارفان هرگز چنین نگاهی به زندگی نداشته و ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1146978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!