جداسازی و ایمنوفنوتایپینگ سلول های اپی تلیالی پرده آمنیون

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سلول های اپیتلیال پرده آمنیون (hAECs) جمعیت هتروژنی با توانایی تمایز به سه رده سلولی لایه ژرمینال هستند. هدف این مطالعه بهبود روش-های جداسازی و اینمونوفنوتایپینگ سلو ل های بنیادی تخلیص شده با استفاده از پنلی از آنتی بادی های ضد مارکرهای بنیادی بود.
روش بررسی
چهار واحد جفتی از مادرانی که تحت جراحی سزارین انتخابی بوده و هنوز نه ماه بارداری کامل نشده بود تهیه گردید و در شرایط استریل و با حفظ زنجیره سرمایی به آزمایشگاه منتقل شد. پرده آمنیون به صورت مکانیکی از لایه کوریون جدا شده و با استفاده از trypsin- EDTA هضم آنزیمی گردید و سوسپانسیون سلولی به دست آمده جمع آوری شد و پس از چند بار شستشو با استفاده از مارکر اپیتلیالی سایتوکراتین از لحاظ درصد خلوص بررسی گردید. سپس سلو ل های به دست آمده از نظر بیان مارکرهای CD29، CD9، CD34، CD45، CD44، CD133، CD73، CD105، CD38، CD10 MHC-I، MHC-II، HLA-G، SSEA-4، STRO و OCT-4 با استفاده از فلوسایتومتری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 80-130 میلیون سلول، بسته به کیفیت و اندازه پرده آمنیون از هر واحد جفتی به دست آمد. بیان 90 درصدی مارکر سایتوکراتین نشان دهنده درصد خلوص بالای این سلول ها بود. بررسی فلوسایتومتری سلولها نشان داد این سلول ها از نظر بیان مارکرهای CD9، CD10، CD29، CD73، CD105، HLAI، HLA-G، OCT-4، SSEA-4 و STRO مثبت بوده که نشان دهنده بنیادی بودن این سلول ها می باشد. این سلو لها از نظر بیان مارکرهای CD34، CD38، CD44، CD45، HLA-DR و CD133 منفی بودند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از ایمونوفنوتایپینگ نشان داد که سلول های hAECs مارکرهای زیادی را بیان می کنند که با سلول های بنیادی جنینی مشترک می باشد و به نظر می رسد که بتوان به عنوان منبع جدیدی از سلول های بنیادی در کاربردهای درمانی استفاده شود. واژگان کلیدی: جفت، سلول بنیادی، پرده آمنیون، سلول اپیتلیال.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1147933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!