بررسی نیمه صنعتی میزان نفوذ، انتشار و رسوب گذاری سیالات حفاری سبک وزن در بستر دریا و تاثیر زیست محیطی آن

پیام:
چکیده:
در این مقاله سعی شده است ضمن اشاره کلی به نقش سیالات حفاری در دستیابی به مواد هیدروکربنی، به نتایج آزمایشگاهی تاثیر نرخ جریانهای مختلف آب محیط دریایی که در آنجا عملیات حفاری انجام می گیرد، بر میزان نفوذ عمقی و رسوب در بستر دریا از دیدگاه آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داده شود. سیالات حفاری پس از رسیدن به انتهای چاه و نازل های مته، بریده های سنگ سازند را درخود معلق نگهداشته و پس از فرازآوری در خشکی و یا دریا دورریز می کند. این حجم زیاد دورریزها در مناطق دریایی با توجه به محدودیت جا وهمچنین استفاده از یک سکو و دکل برای حفر چندین حلقه چاه، درسطح دریا پراکنده شده و به عمق وسیعی از دریا نفوذ می کند. در این پژوهش، تاثیر ارتفاع و شدت تخلیه بر میزان نفوذ سیالات حفاری سبک بررسی گردید. نتایج آزمایشات نشان داد که میزان نفوذ عمقی در صورت تخلیه سیالی با دانسیته lb/ft3 45 از سه موقعیت بالا، سطح و زیر سطح آب و با سرعت جریانی m/sec 05/0، 1/0 و 4/0، به ترتیب برابر (15، 10 و 50)، (15، 5 و 5) و(20، 12، 15 و 10) سانتی متر می باشد. پس از گذشت 240 ثانیه، با رقیق شدن در آب محیط، سیالات حفاری تا نزدیکی سطح آب بالا آمده و در همین مسیر حرکت می نمایند. اگرسیالی با دانسیته lb/ft3 65 از بالای سطح آب تخلیه شود، در سرعت های جریانی m/sec 025/0، 05/0، 1/0 و 4/0 به ترتیب تا عمق 50، 45، 50 و 25 سانتی متر نفوذ می کند.
در صورت تخلیه سیال از زیر سطح آب در سرعت های فوق، سیال تخلیه شده، پس از 5، 30، 90 و 90 دقیقه به عمق 50 سانتی متری رسیده و با گذشت زمان تحت جریانات مختلف آب، در همان عمق ادامه مسیر می دهد. ذرات جامد سیالات در نرخ جریان آب m/sec 025/0، سرعت سقوط کمتری داشته ولی در نرخ m/sec 05/0 با سرعت m/sec 7 در محیط سقوط می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!