الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی گونه های سودوموناس جدا شده از بخش های مختلف بیمارستان شهید رجایی تنکابن(1389-1390)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تنوع وسیعی از باکتری های بیماریزای فرصت طلب از سطوح بیمارستان شناسایی شده اند. این سطوح می توانند مخزنی برای باکتری های بیماریزا باشند. در این میان گونه های مختلف سودوموناس یکی از عوامل عفونت زای بیمارستانی هستند که به دفعات مختلف در محیط بیمارستان شناسایی شده است. هدف از این مطالعه شناسایی گونه های مختلف سودوموناس در بخش های مختلف بیمارستان شهید رجایی تنکابن و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها بود.
روش بررسی
در این مطالعه 460 نمونه از بخش های مختلف بیمارستان شهید رجائی تنکابن از زمستان 1389 تا بهار 1390 جمع آوری شد. شناسایی گونه ها به کمک آزمایش های بیوشیمیایی استاندارد و آزمایش API (محصول شرکت بایوماریو٬ فرانسه) صورت گرفت. در پایان میزان مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جدا شده توسط روش دیسک دیفیوژن مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در این تحقیق از460 نمونه تهیه شده٬ 61 مورد (26/13%) سودوموناس از سطوح جداسازی شد. بیشترین فراوانی سودوموناس های جدا شده مربوط به بخش های جراحی و ICU و کمترین فراوانی مربوط به بخش دیالیز بود. از مجموع 61 سویه جدا شده، تعداد 52 سویه (25/85%) سودوموناس آئروژینوزا، 6 سویه (83/9%) سودوموناس استوتزری، 2 سویه (28/3%) سودوموناس پوتیدا و 1 سویه (64/1%) سودوموناس فلورسنس شناسایی گردید. نتایج آزمایش مقاومت آنتی بیوتیکی نشان داد سویه های جدا شده بیشترین میزان مقاومت را نسبت به آنتی بیوتیک های نالیدیکسیک اسید، آمپی سیلین، تتراسیکلین، کلرامفنیکل و آموکسی سیلین داشتند.
نتیجه گیری
محیط های بیمارستانی مخازنی برای گونه های مختلف سودوموناس محسوب می شوند. با توجه به مقاومت بالای آنها به آنتی بیوتیک های مختلف لازم است قبل از تجویز دارو میزان مقاومت به کمک آزمایش های استاندارد سنجیده شده تا از گسترش سویه های مقاوم و احتمال شکست درمان جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!