بررسی اثر برخی مداخلات پلیس راهنمایی و رانندگی در میزان مصدومیت های ترافیکی کشور

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تاثیر بسیاری از مداخلات انجام شده در ارتقاء سطح ایمنی و کاهش سوانح ترافیکی تاکنون مورد سنجش واقع نشده است. هدف از این مطالعه تعیین اثر برخی مداخلات پلیس راهور ناجا (صدور گواهی نامه یکساله موقت به همراه آموزش جهت دریافت گواهینامه و اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی) درمیزان رخداد مصدومیت های ترافیکی کشور می باشد.
مواد و روش ها
داده های مربوط به تعداد سوانح ترافیکی منجر به مصدومیت و فوت درکشور (که توسط پلیس راهور مشخص شده است) در طول یک سال قبل تا دو سال پس از اجرای قانون صدور گواهینامه موقت یکساله (سال 1383) مرحله قبل و بعد از مداخله آمار تصادفات منجر به مصدومیت و فوت در افرادی که درسالهای اول (زیر 23 سال) گواهی نامه رانندگی دریافت بوده اند، همچنین داده های مربوط به شدت سوانح ترافیکی درطول یک سال قبل تا دو سال پس از اجرای قانون اجباری شدن کمریند ایمنی جمع آوری و طبقه بندی شده است مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته
به طور کلی نسبت تصادفات رانندگان زیر 23 سال از کل رانندگان با گواهینامه پایه 2 در سال قبل از اجرای قانون گواهینامه موقت 8/22% بوده است که در یک سال و دو سال پس از اجرای قانون در دریافت کنندگان گواهینامه ب 1 موقت که زیر 23 سال سن داشتند به ترتیب به 5/15 درصد و 1/16 درصد از کل رانندگان تقلیل یافته است. این کاهش حدود 7 درصدی از نسبت تصادفات در رانندگان زیر 23 سال پس از اجرای قانون صدور گواهینامه موقت از نظر آماری نیز معنی دار بود (سطح معنی داری زیر 001/0). نسبت تصادفات منجر به فوت بدنبال اجرای قانون اجباری شدن کمربند ایمنی نشان داد که از 3/13 درصد تصادفات در یک سال قبل از اجرای این قانون به 9/9 درصد در سال اول و 5/11 درصد در سال دوم پس از اجرای قانون رسیده است.
نتیجه گیری
هر دو قانون در پائین آوردن شدت مصدومیت ها و قانون صدور گواهینامه موقت ب 1 در پائین آوردن تعداد تصادفات در رانندگان موثر بوده اند. تداوم برقراری مقررات مربوط به این دو مداخله با همان کیفیت و شدتی که در سال اول پس از مداخله انجام شده است، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1149862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!