تاثیر التزام عملی به اعتقادات اسلامی از طریق سبک زندگی سالم بر گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر

پیام:
چکیده:
هدف
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر التزام عملی به اعتقادات اسلامی از طریق سبک زندگی سالم بر گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر انجام گرفت.
روش
بدین منظور از بین تعداد تقریبی 8000 دانشجوی در حال 1389 دانشگاه - تحصیل در جریان نیمسال اول سال تحصیلی 1388 پیامنور مرکز اردبیل، تعداد 403 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری به شیوه خوشهای تصادفی انتخاب گردید. حجم نمونه براساس جدول محاسبه گردید. روش پژوهش α=0/ کرجسی- مورگان با احتساب 05 از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی بود. داده های جمعآوری شده به صورت توصیفی گزارش شد. سپس سئوالات اصلی تحقیق با استفاده از تحلیل مسیر به صورت استنباطی تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج تحلیل نشان داد که بین التزام عملی به اعتقادات اسلامی و گرایش دانشجویان نسبت به مصرف مواد مخدر رابطه منفی مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین سبک زندگی سالم و گرایش دانشجویان نسبت به مصرف مواد مخدر رابطه مستقیم منفی و معنیدار وجود دارد.
نتیجه گیری
پدیده گرایش به مصرف مواد مخدر یک پدیده پیچیده بوده و عوامل متعددی در ایجاد و یا ممانعت از آن دخیل هستند. هر چند از نظر آمار و ارقام بین اغلب متغیرهای تحت مطالعه به صورت دو متغیری رابطهه معنیدار محاسبه گردیده است، اما وقتی متغیرها در کنار هم قرار میگیرند و نمود واقعی از عوامل فردی اثرگذار بر گرایش به مصرف مواد مخدر فراهم میآورند تاثیرات آنها بر همدیگر در مسیرهای مختلفسبب میگردد مقادیر محاسبه شده رقم پایینی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1151432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!