شناسایی سبک های یادگیری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور تطابق با محتوای الکترونیکی آموزش های ضمن خدمت

پیام:
چکیده:
مقدمه
آگاهی از سبک های یادگیری کارکنان نقش مهمی در فرایند طراحی و تولید محتوای مناسب برای آموزش ضمن خدمت آنان دارد و از آنجا که امروزه دوره های آموزشی برای کارکنان به سمت مجازی شدن پیش می رود بنابراین تدوین محتوا برای چنین دوره هایی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که محتوا باید به صورت خودآموز تهیه شود تا فراگیران بدون نیاز به مدرس نهایت استفاده را از محتوای تولید شده برند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی سبک های یادگیری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، که اخیرا دوره های آموزش ضمن خدمت الکترونیکی در سامانه برخط ویژه همین امر برگزار می گردد، صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشند. بدین منظور تعداد 232 نفر از کارکنان طبق نمونه گیری طبقه ای و فرمول کوکران انتخاب و 202 نفر از آنها پرسشنامه سبک های یادگیری وارک را تکمیل نمودند. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل واریانس چندگانه تحلیل و تفسیر شدند.
نتایج
نشان داده شد که کارکنان سبک شنیداری را بیشتر از دیگر سبک ها در اولویت اول خود قرار داده اند و سبک غالب آنها شنیداری مشخص شد (05/0>p، 99/8= 2χ). همچنین سبک یادگیری دیداری در گروه زنان بیش از مردان وجود دارد (38/6= 2χ، 05/0p<)، اما از لحاظ متغیرهای سبک یادگیری خواندنی-نوشتنی، سبک یادگیری دیداری، سبک یادگیری جنبشی-حرکتی بین دو گروه زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
می توان نتیجه گرفت که استفاده از محتوای متناسب با سبک شنیداری در دوره های یادگیری الکترونیکی کارکنان نتایج اثربخش تری را به دنبال خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1153912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!