مقایسه سطح لیپیدها و آپولیپوپروتئین B-100 (Apo B-100) خون بند ناف نوزادان دختر و پسر و ارزیابی تاثیر این عوامل بر شاخص های آنتروپومتریک نوزاد

پیام:
چکیده:
هدف
یافته های ناهمسویی در مورد ارتباط جنسیت نوزاد با سطح لیپیدهای خون بند ناف وجود دارد. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه سطح لیپیدها و آپولیپوپروتئین B-100 خون بند ناف نوزادان دختر و پسر و ارزیابی تاثیر این عوامل بر شاخص های آنتروپومتریک نوزاد انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی تحلیلی روی 75 نوزاد سالم و سر موعد به دنیا آمده (41 نوزاد دختر و 34 نوزاد پسر) انجام شد.
بلافاصله بعد از زایمان، 5 سی سی خون از بند ناف گرفته شد و در همان روز برای اندازه گیری سطح لیپیدها و لیپوپروتئین B-100 مورد سنجش قرار گرفت. همچنین شاخص های آنتروپومتریک نوزادان اندازه گیری و ثبت شد. از آزمون T مستقل برای مقایسه میانگین ها در دو گروه استفاده شد و ارتباط بین لیپیدهای خون بند ناف با شاخص های آنتروپومتریک با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعیین شد.
نتایج
سطوح LDL کلسترول، HDL کلسترول و کلسترول تام خون بند ناف نوزادان دختر در مقایسه با نوزادان پسر بالاتر بود، در حالی که سطح آپولیپوپروتئین B-100 و تری گلیسرید در نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر بود؛ اما این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود. در نوزادان دختر یک ارتباط منفی و معنی دار بین سطح تری گلیسرید خون بند ناف و دور سر (038/0 =P) وجود داشت. در نوزادان پسر بین سطح لیپیدها با شاخص های آنتروپومتریک ارتباط معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری
جنسیت تاثیری بر سطح لیپیدها و آپولیپوپروتئین B-100 خون بند ناف نوزاد نداشت. همچنین این مطالعه نشان داد یک ارتباط منفی معنی دار بین تری گلیسرید و دورسر نوزادان دختر وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1153977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!