بررسی نقش باورهای فرا شناختی در علائم افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعه حاضر با توجه به چشم انداز فراشناختی (1997) Wells به بررسی نقش باورهای فراشناختی در تبیین علائم افسردگی، اضطراب و استرس پرداخته است.
روش کار
تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد.حجم نمونه شامل 120 پرستار شاغل در مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی بعثت همدان می باشد، شرکت کنندگان با استفاده از فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت (30-MCQ) و فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (21-DASS)، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
پژوهش نشان داد که در مجموع بین باورهای فراشناختی و علائم افسردگی، اضطراب و استرس رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد (0.05>P). همچنین نتایج بررسی همبستگی نشان می دهد که بین ابعادکنترل ناپذیری، اطمینان شناختی و خود آگاهی شناختی با افسردگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(0.05>P) بین ابعاد باورهای مثبت و نیاز به کنترل افکار با افسردگی رابطه معنی داری مشاهده نمی شود(0.05>P) وبین کلیه ابعاد باورهای فراشناختی (باورهای مثبت، کنترل ناپذیری، اطمینان شناختی، نیاز به کنترل افکار وخود آگاهی شناختی) با استرس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (0.05>P). همچنین بین کلیه ابعاد باورهای فراشناختی (باورهای مثبت، کنترل ناپذیری، اطمینان شناختی، نیاز به کنترل افکار و خودآگاهی شناختی) با اضطراب رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه نهایی: یافته های این پژوهش نشان می دهد باورهای فراشناختی مثبت و منفی در ایجاد علائم افسردگی، اضطراب و استرس، موثرند. نمره کلی باورهای فراشناختی نقش مهمی در پیش بینی علائم افسردگی، اضطراب و استرس دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1159244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!