سنجش مقایسه پذیری سازه و تحلیل کارکرد افتراقی سوال ها (DIF) و بلوک های (DTF) آزمون علوم پایه هشتم تیمز 2007در بین دانش آموزان ایران و آمریکا

نویسنده:
پیام:
چکیده:
در سنجش های بین المللی مانند تیمز و پرلز لازم است تا آزمون های مورد استفاده از هم ارزی سازه که به مقایسه پذیری سازه معروف است برخوردار بوده و سئوال ها تا حد ممکن برای تمام کشورها و گروه های مشارکت کننده، یکسان عمل نمایند. در پژوهش حاضر تلاش شد تا مقایسه پذیری سازه ای آزمون علوم پایه هشتم (سوم راهنمایی) تیمز 2007 و کارکرد افتراقی سئوال های آن در بین دانش اموزان ایران و آمریکا و همچنین میزان تاثیر سئوال های دارای کارکرد افتراقی بر عملکرد دانش آموزان ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. برای تحلیل داده ها و پاسخگویی به سئوال های پژوهش از ترکیبی از رویکردهای تحلیل عاملی تاییدی و نظریه سئوال پاسخ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان می دهد که آزمون علوم از مقایسه پذیری سازه در بین دو گروه مورد مطالعه برخوردار است. این یافته بدان معنا است که دانش آموزان دو کشور ایران و آمریکا برای دادن پاسخ به سئوال های علوم از چارچوب مفهومی یکسانی استفاده می کنند. با این حال، نتایج حاصل از تحلیل کارکرد افتراقی سئوال ها نشان می دهد 62% سئوال های درس علوم تیمز 2007 علیه دانش آموزان ایران از کارکرد افتراقی برخوردارند. به طور خلاصه، به نظر می رسد که عملکرد ضعیف دانش آموزان ایران در درس علوم تیمز 2007 را نمی توان به کارکرد افتراقی سئوال ها نسبت داد و بایستی علل آن را جایی دیگر جستجو کرد. مسئولان وزارت آموزش و پرورش و متولیان امر آموزش در کشور بایستی تلاش کنند تا با تهیه محتواهای آموزشی مناسب، مفاهیم مهم هر حوزه را به صورت زنجیره وار و در ارتباط با یکدیگر آموزش دهند و تلاش کنند تا توانایی و مهارت تفکر واگرا و چند بعدی را در دانش آموزان پرورش دهند. همچنین بایستی تلاش شود تا از روش سنتی آموزش که به شکل سخنرانی و عمدتا نظری صورت می گیرد فاصله گرفت و دانش آموزان را درگیر فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!