تاثیر نانوذرات اکسید روی بر روی گونه های جنس ویبریو جدا شده از آبهای بخش ساحلی خلیج فارس

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده از نانوذرات اکسید روی به عنوان کاتالیست در حذف باکتری های شاخص آلودگی مدفوعی آب به عنوان یک مدل آلودگی باکتریایی مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی سمیت و انتخاب شاخص مناسب جهت بررسی سمیت نانوذرات اکسید روی بر روی باکتری های گونه های جنس ویبریو جدا شده ازآبهای بخش ساحلی بندر بوشهر انجام شد.
روش کار
در این مطالعه تجربی، تعداد 100 نمونه از آب دریای سواحل خلیج فارس در استان بوشهر از مناطق مختلف ساحلی از ابتدا تا پایان سال 1390 برداشت شد. 10 سی سی از هر نمونه بر روی محیط کشت TCBS کشت داده شد. در مرحله بعد آزمایشهای افتراقی بر روی کلنی های اکسیداز مثبت صورت گرفت، سپس غلظتهای مشخصی از نانو ذره تهیه شد و در مرحله بعدی دیسکهای کاغذی را به آن غلظت ها آغشته و پس از آن از هر ایزوله باکتریایی طبق 5/0 مک فارلند سوسپانسیون تهیه شد. سپس در سطح محیط کشت مولر هینتون اگار به صورت انبوه کشت داده شد. پس از انکوبه کردن هاله، عدم رشد بر حسب میلیمتر در هر غلظت گزارش شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام گردید.
نتایج
سویه های باکتری تشخیص داده شده حاصل از کشت نمونه ها آب خام شامل ویبریو کلرا، ویبریو پاراهمولیتیکوس، ویبرو میمیکوس و ویبریوولنیفیکوس بود. کمترین و بیشترین تعداد سویه های ویبریو به ترتیب مربوط به ویبریو کلرا و ویبریو پاراهمولیتیکوس بود. میزان حذف سویه های ویبریو کلرا، ویبریو پاراهمولیتیکوس، ویبریو میمیکوس و ویبریوولنیفیکوس در غلظت mg/L 6000 نانوذره اکسید روی به ترتیب 95%، 90%، 75% و 70% بود.
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر معنی دار این نانوذره در حذف جنس های ویبریو، لازم است توجیه اقتصادی و دیگر عوامل دخیل در کادربرد نانوذرات مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت امکان از این روش جهت حذف عوامل بیماریزای باکتریایی موجود در صنعت آب استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!