تاثیر برنامه بهسازی مدیریت بر اثر بخشی سبک رهبری سرپرستاران: مطالعه موردی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اثربخشی فعالیتها و مهارتهای مدیریتی مدیران پرستاری، فوائد بسیاری برای سازمان های بهداشتی و درمانی در بردارد، در این میان رهبری بسیار کلیدی است. مطالعات، آموزش را به عنوان فاکتور موثر بر عملکرد رهبری معرفی کردهاند و بر ارتقاء مستمر این مهارت در مدیران تاکید دارند. ش
هدف
این مطالعه به منظور تعیین تاثیر برنامه بهسازی مدیریت بر اثر بخشی سبک رهبری سرپرستاران انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی یک گروهی، با طرح آزمون قبل و بعد است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد «توصیف اثربخشی رهبری» با پایایی 95/0 میباشد. 88 نفر، شامل 19 سرپرستار و 69 پرسنل پرستاری در یک بیمارستان آموزشی اراک (بیمارستان امیرکبیر) به روش تمام شماری شرکت کردند. در ابتدا پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید، سپس برنامه اجرایی بهسازی مدیریت با محتوای رهبری، ارتباطات و ارزشیابی عملکرد به شیوه سخنرانی، بحث گروهی و ارائه سناریو انجام و بوکلت آموزشی تهیه شده به سرپرستاران داده شد. 2 ماه بعد از اجرای برنامه مجددا پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید. داده ها با استفاده از برنامه SPSS16 و آمار توصیفی (فراوانی مطلق، درصد فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره اثربخشی سبک رهبری سرپرستاران به شیوه خودارزشیابی و ارزشیابی پرستاران پس از مداخله افزایش یافت به طوری که آزمون آماری تی زوجی تفاوت معناداری را برای میانگین نمره اثربخشی سرپرستاران از دیدگاه پرسنل پرستاری قبل و بعد از مداخله نشان داد (001/0> P)؛ اما از دیدگاه سرپرستاران تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری
با توجه به این که وضعیت موجود توصیف شده هنوز با وضعیت مطلوب و ایدهآل تعریف شده در مقیاس اثربخشی فاصله دارد؛ بدین منظور بهسازی با راهکارهایی چون نظارت بر رفتارهای رهبری و بازخورد محققان به سرپرستاران در بالین، شرکتدهی تمامی رده های مدیریتی در برنامه های بهسازی و استفاده از شیوه های نوین آموزش پیشنهاد میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!