اثر فصل بر روی باکتری های هوازی فلور ملتحمه چشم اسب های سالم

پیام:
چکیده:
اهداف این تحقیق شامل شناسایی باکتری های هوازی موجود درکیسه ملتحمه چشم اسب های سالم، تعیین تغییرات احتمالی آنها در فصول مختلف سال و تعیین میزان حساسیت جدایه ها به آنتی بیوتیک های مختلف می باشد. نمونه گیری به مدت یکسال و در ماه های میانی هر فصل، از کیسه ملتحمه پائینی هر دو چشم سالم 21 اسب (10 راس نر و 11 راس ماده) انجام شد و بر روی محیط های بلاد آگار و مک کانگی آگار کشت هوازی صورت گرفت. در کل تعداد 10 جنس مختلف از باکتری ها (3 جنس گرم مثبت و 7 جنس گرم منفی) شناسایی گردید. باکتری های گرم مثبت با فراوانی 04/59% جدایه های غالب بودند. باسیلوس سرئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، کلبسیلا اکسی توسا، استرپتوکوک های بتاهمولتیک و اشریشیا کلی فراوان ترین جدایه ها بودند. مطابق آنالیز آماری فراوانی باسیلوس سرئوس در فصل بهار، اشریشیا کلی در فصل تابستان و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس در فصل پاییز معنی دار بود. در جنس نر باکتری کلبسیلا اکسی توسا در فصل بهار و در جنس ماده باکتری استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس در فصل تابستان فراوانی معنی داری داشتند. نتایج حاصل از آنتی بیوگرام حاکی از حساسیت 100 درصد جدایه ها به آنتی بیوتیک های سفتیوفور و فلورفنیکل و حساسیت 100 درصد باکتری های گرم منفی به آنتی بیوتیک جنتامایسین می باشد. گونه های باکتریایی جدا شده در این تحقیق قابل مقایسه با مطالعات انجام شده بر روی اسب های دیگر کشور ها است.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 323
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1167510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!