بررسی الگوی از شیر گرفتن کامل کودکان و عوامل مرتبط با آن در استان فارس

پیام:
چکیده:
مقدمه
قطع کامل شیردهی با روش درست و در هنگام مناسب به اندازه شروع شیردهی دارای اهمیت است. این مطالعه با هدف تعیین الگوی قطع کامل تغذیه با شیرمادر و عوامل مرتبط با آن در استان فارس انجام شد.
روش کار
در این مطالعه پرونده ی734 کودک 5/2 تا 3 سال (شهری و روستایی) به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب و علاوه بر داده های موجود در پرونده، سایر داده ها از طریق انجام مصاحبه جمع آوری شد. علاوه بر آمار توصیفی، با استفاده از آزمون های آماری، تاثیر برخی از متغیرهای جمعیت شناختی، فرهنگی بر زمان و نحوه قطع کامل شیردهی بررسی شد.
یافته ها
میانگین زمان قطع کامل شیر مادر 7/5 ± 21 ماه بود. 1/50% کودکان در 24 ماهگی و بیشتر قطع کامل شیر مادر داشتند. نحوه ی قطع کامل شیردهی در 61% کودکان به صورت ناگهانی بود. تفاوت معنی داری در میانگین مدت زمان شیردهی به تفکیک تحصیلات مادر، شغل همسر، روش زایمان و رتبه تولد وجود داشت. بین مدت زمان شیردهی و وزن هنگام تولد و سن مادر ارتباط معنی داری وجود نداشت. بیشترین (30%) علت قطع کامل شیردهی قبل از 24 ماهگی نگرانی والدین از اختلال رشد کودک بود.
بحث و نتیجه گیری
تداوم تغذیه با شیر مادر در جمعیت مورد بررسی از بسیاری مطالعات دیگر بیشتر بود ولی با توصیه سازمان جهانی بهداشت فاصله داشت، قطع کامل شیردهی به صورت ناگهانی می تواند امکان تطابق مادر وکودک را کاهش داده و آسیبهای گوناگون را افزایش دهد. برای ارتقای این شاخص ها، استفاده از شیوه های نوین آموزشی درآموزش ها و راه اندازی مراکز مشاوره تخصصی شیردهی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!