بررسی اپیدمیولوژیک عقرب زدگی در استان قم طی سال های 90-1380

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در مناطق گرمسیری ایران عقرب زدگی در زمره یکی از مهم ترین معضلات پزشکی و بهداشتی محسوب می شود. اطلاع از جنبه های اپیدمیولوژیکی عقرب زدگی باعث اتخاذ روش های موثر پیشگیری خواهد شد. بنابراین مطالعه حاضربا هدف اطلاع از جنبه های اپیدمیولوژیکی آن، در استان قم صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی – مقطعی است که براساس داده های موجود از عقرب زدگی در استان قم طی سال های 90-1380انجام گرفته است و تمام موارد عقرب زدگی را که به تنها بیمارستان موجود، اعزام یا مراجعه می کردند مورد بررسی قرارگرفت و در نهایت پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، اپیدمیولوژیک و بالینی برای مصدومین تکمیل شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون کای-اسکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 790 مورد عقرب زدگی در طول ماه های مطالعه مراجعه کردند. بیشترین موارد عقرب زدگی در مردان گروه سنی 24-10ساله رخ داده بود که در فصول بهار و تابستان اتفاق افتاده بود. دست ها و پاها بیشتر در معرض عقرب زدگی بوده اند. 7/18درصد از مصدومین به-وسیله عقرب سیاه گزیده شده بودند. 4/74درصد موارد از روستا ها گزارش شدند. 2/77درصد بر روی زمین و بیرون از اتاق سرپوشیده می خوابیدند. 5/20درصد از آسیب دیدگان در اطراف محل زندگی شان مصالح ساختمانی و خار و خاشاک بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش، عقرب زدگی در استان قم یک معضل بهداشت عمومی محسوب می شود. بنابراین اجرای برنامه های آموزش بهداشت در خصوص حفاظت فردی برای پیشگیری از مصدومیت احتمالی با عقرب ها، به ویژه در دانش آموزان پسر ساکن مناطق روستایی ضروری به نظر می رسد. همچنین روستائیان برای خوابیدن در بیرون از اتاق سرپوشیده از تخت مناسب استفاده کنند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
95 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!