افزایش استخراج سرب خاک به وسیله تلخه (Acroptilon repens) در اثر مایه زنی با برخی قارچ ریشه های آربوسکولار و باکتری های افزاینده رشد گیاه

پیام:
چکیده:

قارچ ریشه های آربوسکولار (AMF) و باکتری های افزاینده رشد گیاه (PGPR) با راه کارهای مختلف در بهبود رشد و بردباری گیاهان در خاک های آلوده به فلزات سنگین موثر شناخته شده اند. هدف این مطالعه بررسی افزایش استخراج سرب خاک به وسیله تلخه در اثر مایه زنی با برخی از گونه های AMF (ترکیبی از گونه های Glomus شامل G. intraradices، G. mosseae و G. fasciculatum) و PGPR (ترکیبی از گونه های Pseudomonas شامل P. putida، P. fluorescens و P. aeruginosa) بود. این پژوهش در شرایط گلخانه ای به صورت فاکتوریل با دو فاکتور غلظت سرب (در 4 سطح) و تیمار میکروبی (در 2 سطح) در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی و در 3 تکرار انجام شد. به همین منظور، یک نمونه خاک انتخاب و به طور یکنواختی با غلظت های مختلف سرب (صفر، 250، 500 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم) آلوده شد. خاک آلوده شده استریل شد و سپس با AMF و PGPR مایه زنی شد. نتایج نشان داد با افزایش غلظت سرب در خاک مقادیر عملکرد شاخساره، غلظت آهن و روی در شاخساره کاهش یافت و مقادیر سرب زیست فراهم، غلظت سرب در شاخساره و کل سرب استخراج شده توسط تلخه افزایش یافت. مایه زنی با AMF و PGPR عملکرد شاخساره تلخه را به طور میانگین به ترتیب بیش از 7/2 و 4/1 برابر نسبت به تیمار شاهد افزایش داد. مقدار کل سرب استخراج شده توسط شاخساره به طور میانگین در تیمارهای AMF و PGPR به ترتیب بیش از 2/3 و 2/2 برابر نسبت به تیمار شاهد بیش تر بود. بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که استخراج سرب خاک به وسیله تلخه در اثر مایه زنی با گونه های AMF و PGPR به طور چشم گیری افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!