تاثیر طب سوزنی بر سطح سرمی اینترفرون گاما در موش های BALB/c آلوده به انگل لیشمانیا ماژور

پیام:
چکیده:
مقدمه

لیشمانیوز جلدی یا سالک از جمله بیماری های بومی کشور ما است. بهبود ضایعات لیشمانیوز جلدی ارتباط مستقیم با پاسخ ایمنی سلولی با غلبه ی سلول های Th1 (T helper 1) و به خصوص تولید IFN- γ (Interferon-γ) دارد. در مطالعات قبلی تاثیر طب سوزنی بر تحریک سلول های Th1 دیده شده است. بنابراین در این مطالعه اثر طب سوزنی بر سطح سرمی IFN-γ به عنوان یکی از عوامل موثر در بهبود لیشمانیوز جلدی در مدل موشی بررسی شد.

روش ها

60 سر موش BALB/c به سه گروه 20تایی تقسیم شدند (شاهد یک، شاهد دو و آزمون) و به انگل (MRHO/IR/75/ER) Leishmania major آلوده شدند. موش های گروه آزمون با طب سوزنی 10 جلسه ی نیم ساعته و 2 بار در هفته درمان شدند. موش ها قبل از هر جلسه ی درمانی، جهت آرام سازی، 1/0 میلی لیتر دیازپام داخل صفاقی دریافت کردند. گروه شاهد دو نیز دیازپام را به همان صورت ولی بدون انجام طب سوزنی دریافت نمودند. سطح سرمی IFN-γ قبل از درمان، 24 ساعت پس از پایان جلسه ی پنجم و جلسه ی دهم طب سوزنی اندازه گیری شد.

یافته ها

میانگین سطح سرمی IFN-γ قبل از درمان، یک روز پس از جلسه ی پنجم درمان و یک روز پس از پایان درمان در هیچ کدام از سه گروه و همچنین بین گروه ها از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

در این مطالعه استفاده از طب سوزنی تاثیری در سطح سرمی IFN-γ نداشت. همچنین مشخص شد که استفاده از دیازپام به عنوان عامل مداخله گر در این مطالعه بدون تاثیر بود. اندازه گیری سایر عوامل ایمنی (مانند NK cell، لنفوسیت های T و ماکروفاژها) و همچنین اندازه گیری سطح سرمی IFN-γ در هفته ی اول پس از درمان می تواند موید افزایش عملکرد ایمنی در فاز ابتدایی در این روش درمانی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1077
لینک کوتاه:
magiran.com/p1172108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!