علل سقط غیر قانونی و انواع روش های آن در مراجعین به کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
سقط ناسالم هنوز هم به عنوان یکی از علل مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه است. به دست آوردن اطلاعات در کشورهایی که سقط القایی به درخواست مادر ممنوع است، مشکل است. هدف از این مطالعه بررسی مراجعین سرپایی از نظر سابقه اقدام به سقط القایی و بررسی انگیزه انجام آن و انواع روش های به کار رفته بود.
روش اجرا: در این مطالعه زنانی که از تاریخ فروردین 1390 لغایت پایان اسفند 1390 به سه مطب کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک، انگیزه سقط، روش پیشگیری و مکان انجام آن در پرسشنامه ها ثبت شدند. داده ها پس از ویرایش و ورود به نرم افزار SPSS17 با استفاده از آمارهای توصیفی (میانگین - جداول فراوانی) و تحلیل کی - اسکور مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین سن بارداری 54/2±34/7هفته بود. مهم ترین علت سقط در زنان زیر 29 سال، فاصله کم با فرزند قبلی 22 (5/45%) نفر و در زنان بالای 29 سال تعداد فرزند کافی 33 (2/70%) نفر بود. هیچ یک از زنان از روش های پیشگیری اورژانس استفاده نکرده بودند.
نتیجه گیری
سقط در زنان با تحصیلات بالا بیشتر بود و به طور عمده توسط ماما و در مطب انجام شده بود. ساکشن کورتاژ و میزوپروستول واژینال بیشترین روش به کار برده شده بودند. مهم ترین دلایل زنان برای سقط، عدم تمایل به داشتن فرزند بیشتر و فاصله کم با فرزند قبلی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!