ارزیابی میزان حساسیت و ویژگی آزمون هوج در تشخیص مقاومت به کارباپنم از نمونه های کلبسیلا پنومونیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
کارباپنم آخرین سد دفاعی در برابر عفونت های باکتریایی گرم منفی ای است که بر آنتی بیوتیک های با طیف اثر وسیع مقاوم می باشند، از این رو استفاده از روشی مناسب، برای تعیین تولید آنزیم کارباپنماز در این عوامل عفونی که مهار کننده آنتی بیوتیک کارباپنم است، امری ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه، بررسی کیفی آزمون هوچ برای یافتن روشی مناسب برای تعیین کارباپنماز است.
مواد و روش ها
تعداد 36 نمونه کلبسیلا پنومونیه با مقاومت آنتی بیوتیکی چندگانه و مولد آنزیم کارباپنماز از مراکز بیمارستانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی جمع آوری و با کمک روش کروم آگار تایید شد. تمامی نمونه ها از نظر هاله عدم رشد برگ شبدری در روش دیسکی آزمون هوج طبق دستورالعمل CLSI بررسی شدند.
نتایج
تمامی نمونه ها جمع آوری شده از نظر تولید کارباپنماز با روش کروم آگار تایید و سپس تعداد 30 مورد با روش آزمون هوچ، مثبت گزارش شد. تمامی موارد مثبت آزمون هوچ با کروم آگار تایید شد. حساسیت روش هوچ 3/83 درصد محاسبه شد. همچنین، تمامی ایزوله های کنترل منفی با نتیجه منفی همراه بوده و اختصاصیت آزمون 100 درصد گزارش شد. از سوی دیگر مشاهده شد که تمامی موارد مثبت، به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین، آمیکاسین، جنتامایسین، تتراسایکلین، سفتازیدیم، سیپروفلوکساسین و ایمی پنم مقاوم بوده اند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون هوج بر روی نمونه های جمع آوری شده، استفاده از این روش در تشخیص های اولیه و در شرایطی که تهیه محیط های اختصاصی و یا استفاده از روش های مولکولی مقدور نیست، می تواند در امر تشخیص مناسب باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!