بررسی رابطه افسردگی و عزت نفس با تصور از بدن در زنان باردار

پیام:
چکیده:
مقدمه
حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی و تغییر شکل بدن منجر به اختلال در تصور از بدن و اعتماد به نفس می شود و از سویی تمایل به افسردگی را افزایش می دهد. نارضایتی از بدن می تواند منجر به تلاش برای بهبود این تصویر و اقدامات جبرانی، مانند کاهش وزن شود که پیامدهای جدی از نظر سلامتی برای مادر وکودک به دنبال دارد. هدف از مطالعه اخیر بررسی وضعیت رضایت از بدن و ارتباط آن با برخی مولفه های سلامت روان (افسردگی، عزت نفس) در زنان باردار است.
روش ها
در این بررسی مقطعی تعداد 255 زن باردار مراجعه کننده به مراکز درمانی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد رضایت از بدن، افسردگی بک و عزت نفس روزنبرگ بررسی شدند. یافته های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آزمون های آماری ضریب همبستگی، مجذور کای، ANOVA و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
متوسط سن شرکت کنندگان 4/6±1/29 سال بود. 7/48% از افراد نارضایتی از بدن و 30% افراد درجات مختلف افسردگی را ذکر می کردند. رابطه بین افسردگی با تصور خوب از بدن رابطه ای معنی دار و منفی(P<0.01 r=-0/230، ) و رابطه بین عزت نفس و رضایت از بدن مثبت و معنی دار (P<0.01 r=0/125، ) بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تاثیر عوامل روانی اجتماعی بر تصور از بدن توصیه می شود در برنامه ریزی های بهداشتی به منظور ارتقاء سلامت زنان باردار به این مسئله که می تواند با سلامت مادر وکودک در ارتباط باشد توجه جدی معطوف شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!