مقایسه غلظت ترکیبات فنلی و فعالیت آنتی اکسیدانی هشت گیاه دارویی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترکیبات فنلی به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج موثرند. مطالعه حاضر به منظور مقایسه ترکیبات فنلی، فلاونوئیدی، فلاونولی و فعالیت آنتی اکسیدان 8 گیاه دارویی معمول در طب سنتی انجام گردید.
مواد وروش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی عصاره های اتانولی گیا هان مورد نظر (8 گیاه) تهیه و میزان ترکیبات فنولی، فلاونوئیدی و فلاونولی با روش های فولین سیوکالتیو و کلرید آلومینیوم، و فعالیت آنتی اکسیدانی با روش بتاکاروتن-لینولئات در طول موج 490 تعیین گردید.
یافته ها
بیشترین مقدار ترکیبات فنولی در هر گرم عصاره خشک در گیاه گل انار با 8/14±67/480 میلی گرم، گیاه آویشن با 06/11±43/283 میلی گرم و کمترین آن در گیاه چای کوهی با مقدار 14/8±53/44 میلی گرم وجود داشت. بیشترین مقدار ترکیبات فلاونوئیدی با 21±67/210 میلی گرم مربوط به گیاه بابونه و کمترین مقدار مربوط به گیاه سیاهدانه با 51/3±56/36 میلی گرم حاصل گردید. بیشترین میزان ترکیبات فلاونولی با 72/4±33/237 میلی گرم مربوط به گیاه بابونه و کمترین مقدار با 50/4 ±66/27 میلی گرم مربوط به گیاه سیاهدانه بود. از نظر ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشترین مقدار مربوط به گیاه گل انار (58/4±73%) و کمترین مقدار مربوط به گیاه چای کوهی (50/5±66/44%) حاصل گردید.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد تفاوت های متنوعی در میزان ترکیبات موثر گیا هان مورد مطالعه و خواص آنتی اکسیدانی آن ها وجود دارد. عصاره گیا هانی مانند گل انار، بابونه و آویشن سرشار از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی بوده و خواص آنتی اکسیدان بالایی دارند بنابراین ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان در صنایع غذایی و یا در درمان بیماری های صعب العلاج نسبت به بقیه ارجح باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
519 تا 530
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!