میزان رعایت منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز: دیدگاه گیرندگان خدمات سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
منشور حقوق بیمار، حاوی حقوقی برای بیماران است که تیم درمان موظف به اجرا و رعایت آن می باشند، اما شواهد حاکی از نادیده گرفته شدن این حقوق در برخی از این مراکز است. این مطالعه به بررسی میزان رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه گیرندگان خدمات سلامت در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است.
روش
در این مطالعه پیمایشی-مقطعی، 382 نفر به صورت تصادفی ساده بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه از بین بیماران مراجعه کننده به مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آذرماه 1390انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بودکه از منشور حقوق بیمار استخراج، و روایی و پایایی آن تایید شد. اطلاعات با آزمون تی و آنالیز واریانس تحلیل گردید.
نتایج
میانگین و انحراف معیار نمره ی کل رعایت محور های مختلف منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه از دیدگاه بیماران 15/15±18/42 و در سطح متوسط و قابل قبول بود. حیطه«ارائه خدمات سلامت مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری» با میانگین 39/24±12/66 در وضعیت خوب بود و نسبت به سایر حیطه ها بالاترین میانگین را داشت. حیطه دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات با میانگین 07/23±85/23 پایین ترین میانگین را در بین حیطه ها داشت و وضعیت آن نسبتا ضعیف بود. تعداد 93 نفر(17/24%) از گیرندگان خدمات معتقد بودند که محور های منشور حقوق بیمار همیشه در مراکز سرپایی دانشگاه در مجموع رعایت شده است. 96 نفر (17/25%) معتقد بودند که هیچ وقت منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رعایت نمی گردد.
نتیجه گیری
میزان کل رضایت از رعایت منشور حقوق بیمار در مراکز سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز متوسط و قابل قبول می باشد و تنها در حیطه «ارائه خدمات سلامت مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار» میزان رضایت در حد خوب بود. بنابراین، بررسی علل و عوامل اثرگذار در میزان رضایت مراجعه کنندگان از رعایت منشور حقوق بیمار از اولویت های پژوهشی برای پاسخ دادن به چرایی وضعیت رضایت موجود و چگونگی ارائه خدمات سلامت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
611 تا 622
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!