مقایسه ویژگی های ساختاری، کشت سلولی و القایی اجزا فولیکول پر و مو

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف
با توجه به این که فولیکول های مو و پر در جریان تکوین جنینی طی یک الگوی مشابه شکل می گیرند هدف تحقیق حاضر این بود که ساختار بافت شناسی، قابلیت رشد سلول های درمی آن ها در محیط کشت و قابلیت القایی این سلول های کشت شده برای شروع برهم کنش های درمی- اپیدرمی مورد مقایسه قرار گیرد.
مواد و روش‎ها: فولیکول های پر و مو به ترتیب از کبوتر و موش صحرایی تهیه شد. از یک طرف، برخی از فولیکول ها برای کارهای بافت شناسی آماده شدند و از طرف دیگر فولیکول های باقی مانده برای خارج کردن پاپیلای درمی از آن ها مورد استفاده قرار گرفتند. پاپیلاهای خارج شده در محیط کشت رشد داده شدند. سلول های کشت شده سپس به داخل نیمه-فولیکول های موی بدون پاپپلا حاصل از موش بدون تیموس پیوند زده شدند. بعد از 28 روز فولیکول های دریافت کننده پیوند مورد ارزیابی بافت شناسی قرار گرفتند.
نتایج
مطالعات بافت شناسی آشکار کرد که دو فولیکول (پر و مو) علی رغم داشتن تفات های مشخص بطور کلی دارای ساختار مشابهی هستند. سلول های پاپیلای درمی فولیکول مو در محیط کشت نسبت به سلول های پاپیلای پر از سرعت رشد بیشتری برخوردار بوده و تجمعات سلولی بزرگتر و متراکم تری را ایجاد نمودند. بر خلاف سلول های پاپیلای مو، سلول های پاپیلای پر نتوانستند در فولیکول های تیمار شده سبب القا رشد مو گردند.
نتیجه گیری
علی رغم شباهت در الگوی رشد جنینی، ساختار بافتی و رشد در محیط کشت، بنظر می رسد که در حالت بلوغ پیام های ارسالی از سلول های کشت شده پاپیلای درمی فولیکول پر بوسیله سلول های اپیدرمی فولیکول مو برای شروع برهم کنش درمی-اپیدرمی قابل شناسایی و پاسخ گویی نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1184456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!