طراحی حداقل مجموعه ی داده های ضروری در مدیریت اطلاعات سرطان ایران

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به وسعت بیماری سرطان، ثبت سرطان به عنوان پایه و اساس برنامه مبارزه با سرطان است و داده های حاصله از آن ارزش زیادی در اجرای تحقیقات، پیشگیری اولیه و ثانویه، برنامه ریزی بهداشتی و مراقبت از بیماران و کنترل سرطان دارد. از این رو هدف این پژوهش ارائه ی مجموعه ی حداقل داده های نظام ملی ثبت سرطان ایران و استاندارد سازی این داده ها بوده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی تطبیقی انجام گردیده است. جامعه پژوهش شامل کشورهای ایران، مالزی، استرالیا، ژاپن، دانمارک و انگلستان بود. گردآوری داده ها از طریق منابع کتابخانه ای و اینترنت و با استفاده از فرم استخراج داده صورت گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق مجموعه ی داده ها در کشورهای تحت مطالعه انجام شد. سپس بر اساس نظر شش متخصص سرطان شناسی و مدیریت اطلاعات سلامت مجموعه ی حداقل داده ها برای نظام ملی ثبت سرطان در ایران پیشنهاد شد.
یافته ها
در این پژوهش مجموعه حداقل داده های نظام ملی ثبت سرطان برای کشور ایران بر اساس نتایج حاصل از مطالعه تطبیقی و با توجه به وجوه اشتراک و افتراق مجموعه حداقل داده های نظام ها مذکور طراحی گردید. این مجموعه حداقل داده های پیشنهادی شامل سه بخش اصلی اطلاعات دموگرافیک بیمار، اطلاعات مربوط به تومور و درمان آن و اطلاعات مربوط به فوت بیمار می باشد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اهمیت مجموعه حداقل داده های نظام ملی ثبت سرطان در گزارشات آماری و تصمیم گیری در سطح ملی و لزوم توافقی ملی جهت استفاده از داده های همسان و تسهیم داده های سرطانی با استاندارد تعریف شده در کلیه مراکز سرطان استفاده از این مجموعه در سطح کشور ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
622
لینک کوتاه:
magiran.com/p1187152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!