تعیین جایگاه مطالب تغذیه ای در مطبوعات ایران تحلیل محتوا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آموزش تغذیه یکی از روش های موثر و مناسب برای حفظ و ارتقای سطح سلامتی جامعه و پیشگیری و کنترل بیماری های مرتبط با تغذیه است. یکی از مجاری مناسب برای اجرای چنین فعالیتی استفاده از رسانه های جمعی است.
این مطالعه با هدف تحلیل محتوای مطالب منشره پیرامون تغذیه در روزنامه های کثیرالانتشار شامل کی هان، اطلاعات، رسالت، همشهری، صبح امروز، ایران، خراسان و ابرار ورزشی منتشر شده در سال 1378 انجام شد. تعداد کل روزنامه های نمونه 192 نسخه بود و از مجموع نسخه های مورد بررسی، 122 عنوان مطلب تغذیه ای به دست آمد. از کل مطالب به ترتیب 15.6، 27 و 4.9 درصد دارای تیتر در صفحه اول، عکس و طرح یا نقشه بودند. بیشترین درصد مطالب (64.8درصد) به صورت خبر به چاپ رسیده بود. همچنین مطالب مربوط به موضوع بهداشت مواد غذایی (35.3 درصد) از لحاظ فراوانی درصدر قرار داشت و مطالب مربوط به رژیم های غذایی (2.9 درصد) کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود. 79.5، 1.6 و 18.9 درصد مطالب، به ترتیب آگاهی دهنده، آموزش دهنده و ترکیبی بود. 43.4 درصد مطالب با منابع معتبر علمی همخوانی داشت و اعتبار علمی 16.4 درصد مورد تردید بود. نویسنده 13.9 درصد مطالب، کارشناس ذیربط بود و سازمان های معتبر اجرایی و علمی و خبر گزاری جمهوری اسلامی و واحد مرکزی خبر به ترتیب منبع 23 و 18.9 درصد مطالب بودند. به ترتیب 40.3 و 1.4 درصد از مطالب از قول محققان خارجی و داخلی منتشر شده بود. مخاطب اکثر مطالب عموم مردم بودند (74.6 درصد) و 99.2 درصد مطالب با زبان ساده نوشته شده بود. به ترتیب 29.5 و 47.5 درصد مطالب نیز، جهت گیری مثبت و نفی داشت.
نتایج این مطالعه نشان داد میزان و نحوه ارایه مطالب تغذیه ای علمی و مفید به خوانندگان در روزنامه های مورد بررسی، به عنوان نماینده مناسبی از روزنامه های ایران، مطلوب نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p118832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!