ردیابی ژن sul2 در اشریشیاکلی جداسازی شده از بیماران مبتلا به عفونت های ادراری مراجعه کننده به مراکز کلینیکی شهر خوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف گسترده ی کوتریموکسازول در درمان عفونت های مجاری ادراری و در عین حال استفاده ی نادرست از این دارو، منجر به پیدایش سویه های اشریشیاکلی مقاوم به آن شده است. با توجه به نقش ژنsul2 در ایجاد مقاومت نسبت به سولفونامیدها، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ژن sul2 در میان سویه های اشریشیاکلی جداسازی شده از بیماران مراجعه کننده به مراکز کلینیکی شهر خوی انجام گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه، طی 4 ماه، 300 نمونه ادرار از بیماران سرپایی و بستری بیمارستان های شهر خوی جمع آوری و 100 ایزوله اشریشیاکلی توسط آزمایش های بیوشیمیایی تایید شدند. در مرحله بعد تست تعیین حساسیت نسبت به 10 آنتی بیوتیک منتخب توسط روش دیسک آگار دیفیوژن انجام شد. همچنین MIC و MBC آنتی بیوتیک کوتریموکسازول به روش برات میکرودیولشن برای سویه های مقاوم اشریشیاکلی به کوتریموکسازول سنجیده شد. روش PCR برای یافتن ژن sul2 در ایزوله های مقاوم انجام گردید.

یافته ها

از کل 100 ایزوله اشریشیاکلی 71 ایزوله (71 درصد) مقاوم به کوتریموکسازول بودند که ژن sul2 در 57 ایزوله (80 درصد) از آن ها مشاهده شد. این ژن در ایزوله های مقاوم به سولفونامید ها که هاله ی عدم رشد را تشکیل نداده بودند، مشاهده شد. همچنین در ایزوله هایی که دارای ژن sul2 بودند به طور هم زمان به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین، اسید نالیدیکسیک و سیپروفلوکساسین، مقاومت دیده شد. MIC و MBC برای آنتی بیوتیک کوتریموکسازول، به ترتیب 16، 32 میکروگرم در میلی لیتر به دست آمد.

نتیجه گیری

این پژوهش برای اولین بار در ایران، حضور ژنsul2 را در اشریشیاکلی مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که درصد مقاومت به این آنتی بیوتیک در شهر خوی، به 71 درصد رسیده است. اگر این روند، ادامه پیدا کند، ممکن است مقاومت به همه ی آنتی بیوتیک های رایج مصرفی در مراکز کلینیکی ایجاد شود و باعث ناموفق شدن درمان گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1191734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!