بررسی عوامل مرتبط با رفتار پیشگیری از هپاتیتB در دختران دبیرستانی با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پیشگیری از هپاتیت B در زنان جوان اهمیت بالایی دارد، زیرا بیماری از مادر به نوزاد منتقل می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری از هپاتیتB در دختران دبیرستانی شهر اراک در سال تحصیلی 1385-1384 انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی در 5 دبیرستان دخترانه شهر اراک انجام شد. درمجموع، 590 دانش آموز پایه اول و دوم موافق شرکت در مطالعه، به صورت خوشه ایبه مطالعه وارد شدند و هیچ یک از مطالعه خارج نشدند. داده ها با پرسش نامه ای شامل سازه های شدت درک شده (15 گزینه)، حساسیت درک شده (8 گزینه)، موانع و منافع درک شده (7 گزینه)، قصد رفتاری (10 گزینه)، خودکارآمدی (2 گزینه) جمع آوری شد.
نتایج
میانگین سنی دانش آموزان مورد مطالعه 72/0 ± 27/16بود. تنها 6/0 درصد دانش آموزان سه نوبت واکسن هپاتیتB را دریافت کرده و بیش از یک چهارم آنها (1/28 درصد)، پیش تر در هنگام مراجعه به آرایشگاه هیچ گاه از وسایل شخصی استفاده نکرده بودند. سازه های موانع درک شده (001/0= P)، حساسیت درک شده (022/0= P) و خودکارآمدی، (001/0= P) با رفتار پیشگیری از هپاتیت B ارتباط دارند. موانع درک شده (60/0±76/3) بیشترین و خودکارآمدی (87/0± 13/2) کمترین نمره را به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری
با توجه به پایین بودن رفتارهای پیشگیری کننده از هپاتیتB و اینکه رفتارهای پیشگیری با سازه های موانع درک شده، حساسیت درک و خودکارآمدی مرتبط هستند، برای بهبود این وضعیت بایستی دختران نوجوان را نسبت به موانع واقعی پیشگیری از این بیماری واقف کرد و با روش های مناسب زمینه را برای درک حساسیت نسبت به بیماری و نیز ارتقای خودکارآمدی آنها فراهم کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!