بررسی کلینیکی تاثیر یک ماده گیاهی ساخته شده در درمان بدرنگی های ناشی از فلوئورزیس دندانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این مطالعه، بررسی و تحقیق بر روی یک ماده گیاهی (Seidlitzia Rosmarinus) ساخت گروه تحقیقاتی طب سنتی دانشگاه شاهد، به منظور یافتن جایگزینی ایمن تر برای مخلوط اسید- ابرزیو در تکنیک میکروابرژن بود، تا درصورت دست یابی به نتایج موفقیت آمیز، بتوانیم استفاده روتین از آن را توصیه نماییم.

روش بررسی

در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی بود، 72 دندان متعلق به 9 بیمار در سه گروه 1- فلوئورزیس خفیف (34 دندان)، 2- متوسط (14 دندان) و 3- شدید (24 دندان) قرار گرفتند. نیمی از دندان ها در هر گروه با مخلوط HCL-Pumice 18 درصد و نیم دیگر با ماده گیاهی شاهد مورد درمان قرار گرفتند. بدین ترتیب که در هر بیمار نیمه راست قدامی با مخلوط HCL-Pumice 18 درصد و نیمه سمت چپ (سمت قرینه) توسط ماده گیاهی مورد درمان قرار گرفت. قبل و پس از درمان، فوتوگرافی هایی با شرایط کاملا یکسان تهیه شد. درمورد مخلوط اسید- ابرزیو، در هر مرحله از درمان، مخلوط به مدت 30 ثانیه به کار رفت و درصورت نیاز درمان تا حداکثر 10 دقیقه ادامه می یافت. درمورد مخلوط گیاهی، سقف زمانی توسط سمپتوم های کلینیکی بیمار و یا از دست رفتن کانتورلبیال تعیین می گردید. درمواردی که مخلوط گیاهی موفق به حذف کامل ضایعات نمی شد، درمان با مخلوط HCL-Pumice ادامه می یافت. پس از شستشوی کامل دهان، دندان های مورد درمان به مدت 4 دقیقه فلوئورایدتراپی شدند. سپس اسلایدهای قبل و پس از درمان توسط دو نفر مشاهده گر غیردرگیر در مطالعه ازنظر سه شاخص زیبایی (وسعت لکه های مات و سفید، شدت و وسعت بدرنگی)، بررسی شد. درنهایت آنالیزهای آماری، پس از تعیین ضریب توافق مشاهده گران، با استفاده از آزمون های Kruskal-Wallis، Wilcoxon’s و Scheffe انجام گرفت.

یافته ها

در آزمون ضریب توافق Kappa میزان توافق دو ناظر با یکدیگر بالای 3/81 درصد مشاهده شد. همچنین طبق آزمون T زوجی بین دو پاسخ داده شده توسط هر ناظر، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0 P>). طبق آزمون Wilcoxon’s مخلوط HCL-Pumice 18 درصد در همه شدت های فلوئورزیس دندانی منجر به بهبود شاخص های زیبایی گردید. اما ماده گیاهی تنها درمورد وسعت لکه های سفید در گروه 1 و شدت و وسعت بدرنگی در گروه 2، منجر به تفاوت آماری معنی داری بین قبل و پس از درمان گردید (05/0 P<). ضمن اینکه تنها درمورد کاهش شدت بدرنگی در گروه 2، این دو تکنیک از لحاظ آماری با هم برابر بودند و در باقی موارد مخلوط اسید، ابرزیو نسبت به مخلوط گیاهی شاهد موثرتر بود (05/0 P <).

نتیجه گیری

مخلوط HCL-Pumice سبب کاهش شدت بدرنگی در انواع فلوئورزیس دندانی می گردد. مخلوط گیاهی شاهد به اندازه مخلوط HCL-Pumice در کاهش بدرنگی ها موثر نمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
162 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1195046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!