اثر مکمل یاری امگا3بر پروفایل آندروژن ووضعیت قاعدگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک: کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
شواهد موجود حاکی از ارتباط اسیدهای چرب امگا3 با سطوح آندروژنی است.
هدف
هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر مکمل امگا 3 بر پروتئین متصل شونده به هورمون جنسی (SHBG)، تستوسترون، شاخص آندروژن آزاد (FAI) و وضعیت قاعدگی به عنوان یک مکمل الحاقی در درمان زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بود.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو کور، 78 بیمار شرکت داشتند که به طور تصادفی به 2 گروه دریافت کننده امگا 3 (3گرم/روز) یا گروه دریافت کننده دارونما (3 گرم/روز) تقسیم شدند. مدت مداخله 8 هفته بود. داده های مربوط به وزن، قد، دریافت مواد مغذی توسط یادآمد خوراک، مانند نمونه-های خون قبل و بعد از مداخله جمع آوری شد. غلظت های سرمی تستوسترون، SHBG اندازه گیری شد.FAI از نسبت تستوسترون به SHBG محاسبه گردید.
نتایج
78 بیمار(92/8 %) (سال 5/46±26/92، نمایه توده بدن کیلوگرم/2(متر)4/84±31/69) مداخله 8 هفته ای را به پایان رساندند. قبل و بعد از مداخله از نظر میانگین سن، وزن، قد، نمایه توده بدن و دریافت انرژی و درشت مغذی ها بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. همه بیماران در ورود به مطالعه پریود نامنظم داشتند. اما پس از مداخله، درصد تنظیم وضعیت قاعدگی در گروه دریافت کننده امگا 3 نسبت به گروه دارونما به طور معنی داری بیشتر بود (2/47% در مقابل 9/22 %). همچنین غلظت تستوسترون پس از مداخله در گروه آزمون در مقایسه با گروه دارونما کمتر بود (0/04=p). اما در مورد SHBG و FAI پس از انجام مداخله، بین دوگروه مورد مطالعه اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
2 ماه مکمل یاری با 3 گرم امگا 3 در روز توانست غلظت سرمی تستوسترون را کاهش دهد. علاوه براین وضعیت قاعدگی در بیماران منظم تر شد. اما پس از 8 هفته مداخله، اختلاف آماری معنی داری در میزان شاخص FAI و غلظت SHBG بین دو گروه مشاهده نگردید.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
665 تا 672
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!