تاثیر یک جلسه فعالیت برونگرا بر میزان پروتئین های اینتگرین β1و وینکولین در عضله کند انقباض و تند انقباض موش های نر ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اینتگرین β1 به عنوان گیرنده مکانیکی و وینکولین پروتئین عمده ناحیه چسبنده شناسایی شده که سیگنال های مکانیکی را بین خارج غشاء سلول و درون آن انتقال می دهند. هدف از این تحقیق مطالعه اثر یک جلسه فعالیت برونگرا بر میزان پروتئین های اینتگرین β1و وینکولین در عضلات تند انقباض و کند انقباض در موش های نر ویستار بود.
مواد و روش ها
تعداد 18 سر موش صحرایی (78/29 ± 44/286 گرم) بعد از آشناسازی با محیط و تریدمیل به طور تصادفی به سه گروه (تجربی 1، 2 و کنترل) تقسیم شدند. حیوانات بعد از آشنایی با محیط و نوارگردان، برای انجام فعالیت برونگرا بر روی نوار گردان با شیب 16 (درجه منفی) و سرعت 20 (متر در دقیقه) به مدت 40 دقیقه دویدند. 48 ساعت بعد از فعالیت پس از بیهوش کردن حیوانات از طریق تزریق صفاقی، عضلات نعلی و باز کننده انگشتان پا تحت شرایط استریل خارج گردید. برای سنجش پروتئین های اینتگرین β1 و وینکولین از روش الایزا استفاده گردید. سرم حیوانات برای اندازه گیری کراتین کیناز (24 و48 ساعت بعد از تشریح) استفاده شد. داده ها با آزمون آماری T-test و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و سطح معناداری 5 درصد در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که کراتین کیناز افزایش داشته ولی معنادار نبود. همچنین در تارهای کند انقباض اینتگرین (21 درصد) و وینکولین (22 درصد) پس از فعالیت برون گرا به طور معناداری کاهش یافت. در تارهای تند اینتگرین (17 درصد) کاهش و وینکولین (7 درصد) به طور معناداری افزایش یافت.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان می دهد که با توجه به تغییرات کراتین کیناز و کاهش پروتئین های ساختاری بعد از فعالیت، احتمالا فعالیت آسیب زا بوده است و تجزیه پروتئین ها به ویژه در تارهای کند انقباض حتی 48 ساعت بعد از فعالیت ادامه داشته است. بنابراین احتمالا بازسازی و هایپرتروفی ناشی از جبران آسیب در زمان طولانی تری انجام می گردد. هر چند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!