تاثیر آموزش آفلاین بر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خشم، از علل اصلی مراجعه نوجوانان به مراکز مشاوره و روان درمانی است و به عنوان مشکل اصلی بهداشتی در سنین نوجوانی مطرح است. برانگیختگی خشم به صورت مکرر می تواند، فعال کننده رفتار پرخاشگرانه بوده و به سازگاری روانشناختی و سلامت فردی و اجتماعی آسیب برساند. بنابراین استفاده از شیوه های پیشگیرانه و کارآمد مدیریت خشم ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر برنامه آموزش آفلاین بر شدت خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش را 150 نفر از دانش آزموزان دختر مدارس راهنمایی ناحیه 4 مشهد تشکیل می دادند که بر اساس تخصیص تصادفی به 2 گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مشخصات واحدهای پژوهش، اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه شدت خشم نلسون و همکاران2000 بود که در دو مرحله قبل از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله شامل برنامه مدیریت خشم از طریق آفلاین بود که برای گروه تجربی اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، تی زوجی، تی مستقل توسط نرم افزار SPSS16 صورت گرفت.
یافته ها
آزمون آماری کای اسکوئر نشان دادکه دو گروه از نظر بعضی متغیرهای دموگرافیک همگن نیستند. آزمون آماری تی مستقل نشان داد نمرات خشم قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی دار نداشتند(511/0=p). اما بعد از مداخله دو گروه تفاوت آماری معنادار داشتند(011/0=p). هم چنین آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که دوگروه از نظر بیشتر متغیرهای زمینه ای همگن هستند.
نتیجه گیری
از آنجا که برنامه مدیریت خشم به صورت غیرحضوری و در منزل با استفاده از لوح فشرده شیوه ای موثر برای بهبود کنترل خشم می باشد، لذا پیشنهاد می شود در تمام مقاطع تحصیلی توسط آموزش و پرورش استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!